تقدیر از ملتِ کتابخوان

همزمان با برگزاری آیین‌های  ویژه هفته ملی کودک (21-15 مهرماه 1394) در مراسمی که در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، کانون توسعه فرهنگی کودکان نیز به مناسبت مشارکت فعال در کار ترویج کتاب و کتابخوانی در مناطق محروم روستایی مورد تقدیر قرار گرفت. این مراسم روز شنبه 18 مهرماه با حضور مدیران و مسئولان بانک ملت، مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نویسندگان و فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی و خانواده‌های علاقمند برگزار شد و از دو طرح «بنیاد فرهنگی بانک ملت»(بنیاد ملت)، شامل اهدای 400 هزار کتاب و به کتابخانه های کانون پرورش فکری و «جایزۀ ملت کتابخوان» رونمایی شد. آقای علیرضا حاجیان مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سخنانی با اشاره به برنامه های پیش بینی شده در هفته ملی کودک، به تشریح رویکرد کانون در حوزه کتاب و کتابخوانی پرداخت و گفت: ترویج فرهنگ مطالعه در دستور اصلی کار کانون قرار دارد و در نزدیک به 1000 مرکز زیر پوشش تلاش می شود علاقمندی کودکان به کتابخوانی با بهره‌گیری از روش های خلاقانه در میان اعضاء نمادینه شود. وی با اشاره به استقبال گسترده اعضای کتابخانه های کانون از کتاب های موجود تقاضا برای کتاب های جدید را چشمگیر خواند. مدیر عامل کانون در تشریح شیوه های عملی جلب و جذب کودکان و نوجوانان به کتابخوانی یادآور شد: قصه گویی بری کودکان، نمایشنامه خوانی و مجموعه 42 نوع فعالیت در حوزه های گوناگون از نقاشی و سفالگری تا رشته های گوناگون دیگر، همگی در نهایت به کتاب و کتابخوانی گره می‌خورند. با این روش یعنی ایجاد جذابیت و انگیزه کافی، مهارت زندگی و توانمندی اجتماعی اعضای کتابخانه‌ها بالا می‌رود و در کنار مهارت کتابخوانی، به مهارت نوشتاری و گفتاری وآن‌ها نیز کمک می‌کند، براین باوریم بچه‌هایی که خوب کتاب می‌خوانند، دست به قلم هم می‌شوند و خوب هم سخن می‌گویند. کتابخوانی به کودکان و نوجوانان کمک می‌کند خوش زبان، مؤدب و عمیق باشند و با بیان و قلم شیوای‌شان، آثار دیگران را نقد کنند.

a3a2

 

در جریان برگزاری مراسم ملت کتابخوان که به ابتکار و پیشگامی بانک ملت برگزار شد، یک دستگاه مینی بوس با کاربرد کتابخانه سیار از سوی بنیاد ملت به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهداء شد. این کتابخانه قرار است با حرکت در مناطق حاشیه‌ای و روستایی تهران و دیگر شهرها، کتاب در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.  در این مراسم همچنین اعلام شد 400 هزار نسخه کتاب اهدایی بنیاد ملت در طول هفته کودک به تدریج در اختیار کانون پرورش فکری کودکان و نو جوانان قرار خواهد گرفت. به گفته مسئولان با نک ملت، قرار است جایزه ملت کتابخوان همه ساله به خانواده های فعال در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی قرار بگیرد.

 

a5

تقدیر از قاضی دادگستری شهرستان گنبد کاووس به مناسبت استفاده از کتابخوانی به عنوان حکم جایگزین از دیگر برنامه های این مراسم بود.  گروه طلایه داران کتاب شامل مربیان برگزیده کانون و نیز نهادها و افراد فعال و اثرگذار در حوزه کتاب و کتابخوانی نیز از دیگرتقدیر شدگان بودند.

کانون توسعه فرهنگی کودکان، خانه کتابدار و ترویج خواندن، موسسه مهر گیتی، موسسه مهرطه و طرح با من بخوان از سازمان‌های فعال در زمینۀ ترویج خواند بودند که از آن‌ها تقدیر شد.

 

a1a4FullSizeRender

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

گرامی داشت روز جهانی صلح

روز سی شهریور 1394 مصادف با «روز جهانی صلح» بود. شورای گسترش فرهنگ صلح به همین مناسبت در محل انتشارات فنی ایران برگزار کرد. در این مراسم ابتدا خانم منیر همایونی از اعضای این شورا دربارۀ فعالیت‌های شورا و لزوم ترویج آموزش‌های صلح آمیزصحبت کرد و از بزرگان این حوزه […]

کمک به طرح های کانون