چقدرسعدی را می شناسید؟

روزهای 17 تا 19 مرداد ماه همراه با خانم ها:منیر همایونی ، شهره زبیری و آقای بابک آرین پو به کتابخانۀ روستای گنجه رفتیم. روستای گنجه در 40 کیلومتری شهرستان رشت در استان گیلان قرار دارد.
با دانش آموزان کلاس چهارم و پنجم و ششم دبستان کتاب خط خطی را خواندیم. با این کتاب می توان کودک را به گفت و گو، نوشتن و نقاشی کشیدن تشویق کرد.در اولین صفحه نویسنده می گوبد من در اینجا بدنیا آمده ام، شما کجا بدنیا آمده اید؟ زیر این نوشته نقاشی ای از محل تولدتان بکشید. چون در این گروه عده زیاد بود از بچه ها خواستم هر کدام محل تولدشان و نمادهایی از شهری که در آن تولد شده اند را بکشند.از آن ها خواستم اگر مادر یا پدرشان خاطره ای از زمان تولدشان برای آن ها تعریف کرده است، آنرا بنویسید یا اگر مایلند دربارۀ آن صحبت کنند. به هر حال صفحه های بعدی کتاب موضوع های دیگری را مطرح می کرد، رنگ هایی که دوست دارم، میوه ها،خوراکی هاو…
با دختران و پسران گروه سنی سال های اول دبیرستان دربارۀ ادبیات کهن صحبت کردم وهمچنین باز نویسی. سپس  بازنویسی گلستان سعدی را با هم خواندیم. با وجود اینکه بچه ها در مدرسه درباره بازنویسی خوانده اند و درس هایی درباره بزرگان ادب ایران دارند، تقریباً هیچ کدام سعدی و گلستان و بوستان را نمی شناختند .
در خواندن ضعیف بودند ودرک مطلب آن ها بسیار ضعیف تر از خواندن شان، تقریبا معنی بیشتر جمله ها وکلمه ها را نمی دانستند.
خوشبختانه در پایان جلسه چند نفر مشتاق شدند و از کتابدار کتاب های بازنویسی ادبیات کهن را امانت گرفتند و قرار شد ازاین به بعد همین گروه همراه هم جلسه های هفتگی داشته باشند و کتاب ها را با هم بخوانند ودربارۀ اینکه چرا کتاب می خوانند یا نمی خوانند صحبت کردیم. در این بین درباره برنامه ریزی و استفاده ازدرست از وقت، تقسیم زمان های آزاد مثل تابستان برای استفاده بهتر و نقش برنامه ریزی در زندگی صحبت کردیم.هم چنین تعدادی از اعضای جدید را با بخش های مختلف کتابخانه آشنا کردم. تصور می کنم این سفر ها و گفت و گو با کودکان و نوجوانان در کتابخانه مؤثر است، کما اینکه خانم پورقربانی، کتابدار کتابخانه، بعد از برگشتن ما گفتند بچه ها روز بعد هم با اشتیاق به کتابخانه آمدند و با هم کتاب های مرجع را دیدند و ایشان درباره این کتاب ها برایشان توضیح داد.
                                                                                                                                                                                                                    ● فرمهر منجزی

 

photo_2016-10-25_14-39-10 photo_2016-10-25_14-35-11

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

کارگاه ترویج کتاب خوانی برای مادران در موسسه ایلیا یکی از راه های ترویج کتاب خوانی و عادت به مطالعه، کتاب خوانی مادر و فرزند است. تا مادران به این کار عادت نکنند نمی توان انتظار داشت در کودکان شان عادت به مطالعه نهادینه شود . به همین دلیل تصمیم […]

کمک به طرح های کانون