برگزاری کارگاه‌هایی در روستاهای استان یزد

 

به منظور برگزاری کارگاهای آموزشی برای کودکان و مادران از تاریخ 18 تا 21 خرداد ماه به روستاهای وحدت آباد، کریم آباد و بفروئیه استان یزد سفر کردیم . در این سفر با خانم ها منیر همایونی، فرمهر منجزی، فرناز بهزادی، آرزو باوری همراه بودند.

001 (1)

روز اول در روستای وحدت آباد خانم بهزادی کارگاه ساخت عروسک با دور ریزها را برای مادران برگزار کرد. در این کارگاه شیوۀ ساخت عروسک و وسایل بازی و تزئینی با انواع ظروف پلاستیکی  و تکه پارچه های دم‌قیچی و نقاشی روی این اشیاء به مادران آموزش داده شد. هدف این کارگاه علاوه بر استفاده دوباره از اشیاء دور‌ریختنی، گذراندن اوقات فراغت کودک در کنار مادر با مشارکت کودک و پرورش خلاقیت ذهن و تقویت مهارت‌های جسمی  و دستی کودک و قصه گویی با عروسک های ساخته شده است. کارگاه دیگر که کار با دور ریزها و نقاشی و کاردستی  با کودکان گروه سنی دبستان بود را خانم آرزو باوری به عهده داشت. شیوه کار نقاشی ابتدا با موسیقی آهسته و سپس با موسیقی تند انجام شد و بعد بچه‌ها با تصویرهای بدست آمده قصه ای نوشتند.

001 (4)

گروه سوم دانش آموزان راهنمایی بودند که با خانم منجزی کتابخوانی و خاطره نویسی کردند و دربارۀ شیوۀ درست نوشتن تمرین کردند. در این کارگاه قصه خوانی دسته جمعی با بچه ها انجام شد.

nsmail-18asasas

خانم همایونی با مادران در زمینه «چگونه کودکان و نوجوانان خود را برای پذیرشِ محیط های جدید آماده کنیم»  صحبت کردند. این موضوع برای مادرانی که کودکان‌شان به مهدکودک، مدرسه و یا دبیرستان وارد ‌می‌شوند و فضا و محیط جدید برایشان ناشناس است بسیار حیاتی است، زیرا عدم آشنایی با چنین موقعیتی موجب عدم تمرکز و احساس  نا امنی در کودکان  می‌شود و افت تحصیلی در این کودکان را در پی دارد.

nsmail-214

روزهای دوم وسوم در روستاهای کریم آباد و بفروئیه همین کارگاه‌ها برگزار شد.

001 (5)

از سفر های روستایی در سال‌های متمادی تجربه‌های  تلخ و‌ شیرین زیاد داریم. ولی تجربه های تلخ ما که در تمام این سال‌ها همواره تکرار شده است پائین بودن سطح کیفیت آموزش در مدارس است که منجر به عدم فهم درست مطالب و عدم خلاقیت کودکان ما شده است. اکثر دانش آموزان در کلاس های چهارم و پنجم و ششم ابتدایی قادر به نوشتن چند جمله صحیح، مفهوم و خوانا چه از نظر درست نویسی، خط خوب  و رساندن پیام نیستند. این که آن‌ها نمی‌توانند درست بخوانند و بنویسند در ایجاد انگیزه برای خواندن و نوشتن در موارد غیر درسی، بسیار مهم است. یکی از دلایل اُفت تحصیلی در دانش‌آموزان همین نداشتن تمرین خواندن و نوشتن است.

از این رو یکی از فعالیت های کتابخانه‌های روستایی برای بالا بردن این جنبه از کمبود های کودکان خواندن دسته جمعی و تمرین نوشتن به شکل‌های مختلف است که از کتابداران عزیز خواسته ایم در این زمینه کودکان را یاری دهند.

به این امید که مسئولان و آموزش پرورش کشورتوجه و کوشش ویژه ای برای رفع این نقص بزرگ  بکنند و آینده این عزیزان که سرمایه های کشور هستند به تباهی نینجامد که از نادانی جز بلا نخیزد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

سفر تبریز- ورزقان

 یکشنبه ساعت 11:15 شب تهران را به مقصد تبریز ترک کردیم. خانم‌ها منیر همایونی، فرمهر منجزی و مهندس حورا معتمد امینی همراه بودند. صبح دوشنبه به اتفاق آقای شهرام شهنازیان،  همکار کانون در تبریز، عازم روستای چایکندی شدیم. این سفر به منظور تحویل ساختمان کتابخانه و تجهیز آن به وسایل […]

کمک به طرح های کانون