به کودک کمک کنید معرفی کتاب بنویسد

images

معرفی کتابی که کودک آن را دوست داشته یا حتی دوست نداشته به او کمک می کند کتاب را عمیق تر بخواند به طوری که آن را بفهمد. هم‌چنین نوشتن معرفی این امکان را به او می‌دهد که در بین نوشته‌ها عقاید خودش را بیان کند و سبک نوشتنش را بهتر کند. برای نوشتن یک معرفی مؤثر، معرفی‌ای که به خواننده کمک کند آیا آن کتاب خاص را انتخاب کند یا نه، کودک نویسنده باید عناصر مهم و ضروری را بنویسد. با کمک کردن به کودک برای شناخت این عناصر و این که این عناصر چگونه در بیان نظرش به او کمک می‌کند، شما چارچوبی برای نوشته‌اش آماده می‌کنید، این نوع نوشته نه تنها می‌تواند برای کتاب استفاده شود، بلکه می‌توان از آن در معرفی فیلم، نمایش و سریال تلویزیونی هم استفاده کرد.

چه باید بکنیم؟

1-به چند معرفی کتاب نگاهی بیندازید. شاید مجلۀ محبوبتان یا روزنامۀ محلی منبع خوبی برای این کار باشد. در بعضی از روزنامه‌ها حتی دانش‌آموزان دبیرستانی یا راهنمایی هم معرفی کتاب می‌نویسند. شما می‌توانید برای این کار از سایت‌های اینترنتی معرفی کتاب هم استفاده کنید.

2- با کودک چند معرفی کتاب بخوانید و عناصر اصلی را در آن معرفی‌ها انتخاب کنید، این عناصر بهتر است شامل نکات زیر باشد:

  • اسم کتاب و اسم نویسنده‌
  • خلاصه ای از طرح داستان که خیلی هم آن را برملا نکند
  • نکاتی دربارۀ قوت و ضعف کتاب
  • دیدگاه‌های شخصی نویسندۀ کتاب که با مثال‌های مشخص کتاب را نقد کرده یا از آن تعریف کرده است.

3-به کودک کمک کنید کتابی را برای معرفی انتخاب کند. می‌تواند داستانی باشدکه برای سرگرمی خوانده یا کتابی که تکلیف مدرسه‌اش بوده. یک راه برای اینکه کودک را به این کار علاقه‌مند کنید و این فعالیت برایش جالب باشد این است که کتابی متفاوت و خلاف معمول را انتخاب کنید، مثل انتخاب یک کتاب تصویری یا داستان کمیک یا کتاب عکاسی.

4- کودک را تشویق کنید هنگام خواندن کتابی که برای معرفی انتخاب کرده است، یادداشت برداری کند. این کار به او کمک می‌کند بداند بعداً می‌خواهد چه نکاتی را بیان کند. جمله‌های خاص را می‌تواند عیناً یادداشت کند تا با استناد به آن‌ها معرفی‌اش را بنویسد.

5- به کودک پیشنهاد کنید پیش از نوشتن معرفی کتاب رئوس مطالب کتاب را بنویسد، برای هر نکته یک پاراگراف کافی است.

6- چند ایده‌ برای این که کودک هنگام نوشتن معرفی به آن فکر کند:

  • آیا کتاب متناسب با آن گونۀ ادبی هست، مثلاً اسرار آمیز یا رمانتیک و چرا؟
  • چه وقت و کجا کنش در کتاب شکل گرفته است؟ آیا نویسنده آنقدر کارش را خوب انجام داده است که شما خودتان را در متن کتاب تصور کرده اید؟ چگونه؟
  • آیاشخصیت‌های اصلی باور پذیرند؟ شما کسی را شبیه آن‌ها می‌شناسید؟ آیا نویسنده اندازۀ کافی دربارۀ آن‌ها شرح داده است:
  • چه چیزی را دربارۀ سبک نویسنده پسندیدید یا نپسندیدید؟ مثلاً آیا نحوۀ استفاده از واژگانِ او را پسندیدید؟
  • برای این که نظرتان را معتبرتر کنید از مثال‌های واقعی استفاده کنید، مثل تشریح یک حس که واقعآ شما را به حرکت در آورد با استفاده از یک یا دو نقل قول کوتاه از کتاب.
  • فراموش نکنید نظر خودتان را هم در معرفی بنوسید، چه از کتاب خوشتان آمده باشد و چه خوشتان نیامده باشد.
  • از کودک بخواهید دربارۀ کارهای قبلی نویسنده تحقیق کند. به عنوان منبع می‌تواند از وبسایت شخصی نویسنده، وبسایت ناشر یا زندگینامۀ نویسنده استفاده کند. دانستن اطلاعاتی دربارۀ نویسنده و کتاب‌های دیگر او می‌تواند به متن معرفی کتاب اضافه شود.

 

برگرفته از سایت

Read, Write, Think

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

برگزاری کارگاه قصه‌گویی

قصه گویی نقش مهمی در شکوفایی خلاقیت کودکان دارد. آشنا شدن با شیوه‌های قصه‌گویی کمک می‌کند، تأثیرگذارتر باشد. کانون توسعه فرهنگی کودکان برآن است تا کارگاهی برای آشنایی با شیوه‌های قصه‌گویی در چهار جلسه برگزار کند. مدرس: آقای محمد گودرزی زمان برگزاری کارگاه: شنبه ها از ساعت 4 تا 6 […]

کمک به طرح های کانون