«آموزش و محرومیت»

«آموزش و محرومیت»

 

به دعوت گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی خانم منیر همایونی مدیر اجرایی کانون توسعه فرهنگی کودکان در نشست «آموزش و محرومیت»  شرکت کردند. خانم آرزومندی مدیر مؤسسه ایلیاشرکت کنندۀ دیگر این نشست بود. این نشست روز 13 بهمن ماه در دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

خانم همایونی در ابتدای سخنانش گفت: «در یک تعریف کلی محرومیت یعنی عدم دسترسی فرد به هرگونه امکانات برای رسیدن به زندگی بهتر و با کیفیت. به تعریف دیگر اگر دسترسی و بهره مندی از امکانات سبب شکوفایی و رشد استعدادها و پیشرفت فرد و جامعه می شود باید بدون شک دسترسی و داشتن امکانات آموزشی برای همگان را محوری ترین و کلیدی ترین عامل محرومیت زدایی بدانیم. البته محرومیت های آموزشی تنها سخت افزاری نیست بلکه امروز کیفیت آموزش حرف اول را در جهان می زند.»

وی در ادامه گفت: «در کشورهای توسعه یافته امروزه از شیوه های نوین آموزشی برای کودکان و البته از پایین ترین سنین کودکی یعنی نو پاها هم استفاده می شود. استفاده از این شیوه‌ها در برنامه ریزی‌های کلانی است برای استفاده از نیروهای جوان، متخصص و خلاق در آینده و در واقع ساختن کشوری نیرومند و برخوردار از کیفیت بالای زندگی برای ملت.»

خانم همایونی در سخنانش اضافه کرد: «در ایران یکی از جنبه های محرومیت های آموزشی رعایت نکردن عدالت در توزیع امکانات آموزشی در سطح کشور است. تمرکز امکانات در شهرهای بزرگ و دسترسی نداشتن کودکان در شهرهای کوچک و روستاها و نقاط دور افتاده سبب محروم ماندن این کودکان و رشد همه جانبۀ آنان در همۀ ابعاد شخصیتی شان می‌شود.

«به طور کلی می‌توان عوامل محرومیت آموزشی در کشور را این طور بیان کنیم:

1-کمبود و نبود فضای مناسب آموزشی

2-کمبود و نبود امکانات سخت افزاری مثل آزمایشگاه،کتابخانه مجهز به کتاب های مورد نیاز دانش آموزان، عدم دسترسی به کامپیوتر و اینترنت و وسایل کمک آموزشی، کمبود امکانات ورزشی و اوقات فراغت

3-آشنا نبودن معلمان با روش های نوین آموزش و نداشتن مطالعه مستمر و بسنده کردن آموزش صرفاً به کتاب‌های درسی

4- نبود بودجۀ کافی برای آموزش و پرورش کشور

5- فقر مالی و بی‌سوادی خانواده ها

6- وضعیت سخت معیشتی معلمان و کادرهای آموزشی

7- توجه نکردن به تفاوت های زبانی و نیازهای ویژۀ کودکان در مناطق مختلف کشور و تمرکز زدایی در برنامه ریزی آموزشی کشور.»

 در ادامه خانم همایونی از تجربه‌ها و فعالیت‌های آموزشی کانون برای کودکان در روستاهای محروم گفتند . بعد از آن خانم آرزومندی پیرامون موضوع آموزش و محرومیت صحبت کردند.

در پایان خانم دکتر اعلامی صحبت سخنرانان را جمع‌بندی کردند. پس از آن شرکت کنندگان که دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته علوم  تربیتی بودند از سخنرانان سوالاتی را پرسیدند و نظر خود را نسبت به موضوع اظهار کردند. همچنین پیشنهادها و راه‌کارهایی را برای همکاری دانشگاه و سازمان های غیردولتی ارائه دادند که قرار شد این مطالب در انجمن گروه علوم تربیتی مطرح شود و این نشست‌ها ادامه پیدا کند.

 

nsmail-1

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بازدید از محل دو کتابخانه در استان یزد

بازدید از محل دو کتابخانه در استان یزد   کانون توسعه فرهنگی کودکان چند ماه پیش با سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد قراردادی بسته برای تأسیس و راه اندازی دو کتابخانه در روستاهای وحدت آباد و کریم آباد. این پروژه از پروژه های توانمند سازی یا منارید ،است […]

کمک به طرح های کانون