برای مطالعه زمان بگذارید

 

معمولاً پدر و مادرها از این که می بینند فرزندان شان تلویزیون و اینترنت را به خواندن کتاب ترجیح می دهند، چندان راضی نیستند. برای همین کتاب خواندن را مثل تکلیفی برای فرزندان شان تعیین می کنند و کودکان هم آن را یک کار اجباری می دانند ،نه اختیاری. والدین می توانند با نشان دادن چند عادت خوب کتابخوانی به فرزندان شان کمک کنند  کتابخوان هایی مشتاق شوند.

mother and child and book1

در این جا چند راه ساده برای کتابخوان تر کردن کودکان تان معرفی می کنیم:

1- بین کارهای روزانه فرصتی را برای مطالعه در نظر بگیرید. طوری این کار را انجام دهید که کودکان ببینند شما علاقه مند به مطالعه هستید. درواقع چیزی که می خوانید خیلی مهم نیست. بجز کتاب می توانید، مجله، روزنامه، دستورالعمل تهیه ی چیزی ،جزوه های مختلف یا بروشور بخوانید. می توانید زمان های آزادتان را در سکوت کنار کودک تان بنشینید و مطالعه کنید. هر کدام کتاب خودتان را بخوانید. کودک عادت به خواندن را ازشما تقلید می کند واز زمانی که آرام کنارشما نشسته و کتاب می خواند،لذت می برد.

2- کتاب ها را فقط در قفسه ها یا یک گوشه ی اتاق نگذارید. آن ها را همه جای خانه بگذارید؛مخصوصاً نزدیک میز تلویزیون ،روی میز تحریر و در اتاق کودک. این طوری دسترسی کودک به کتاب و مواد خواندنی بیش تر می شود و او را تحریک می کند کتاب بخواند و عادت به خواندن را در او تقویت می کند.

3- اگر فرزندتان کوچک است، کتابی که هم متن وهم تصویر داشته باشد انتخاب کنید. بعد از خواندن کتاب درباره ی شخصیت ها و اتفاق هایی که در داستان افتاده با او حرف بزنید.

4- سعی کنید طوری درباره ی شخصیت ها و وقایع داستان حرف بزنید که او به خواندن داستان علاقه مند شود و انگیزه ای برای خواندن پیدا کند. هم چنین می توانید نوبتی  همان کتاب را با صدای بلند بخوانید.این کار می تواند صحبت کردن و هجی کلمات کودک را تقویت کند.

5-در بیش تر خانه ها بهترین زمان را برای دیدن تلویزیون اختصاص می دهند. علاوه بر این زمانی را هم برای خواندن دسته جمعی در خانه بگذارید که هر کس در خانه مطالعه کند. ابتدا زمان کوتاهی را به این کار اختصاص دهید ، چون بچه های کوچک تر زود حوصله شان سر می رود. بعد بنا به سن کودک مدت مطالعه را طولاتی تر کنید. بعدازظهر بهتراز شب پیش از خواب است. چون پیش ازخواب ، کودک خواب آلود است. خواندن در رختخواب می تواند مکمل خواندن معمول باشد.

6-زمانی که کودک تان خواندن یک کتاب را تمام کرد،به او جایزه بدهید. لطفاً در دادن جایزه زیاده روی نکنید و خودتان را به دادن چیزهای کوچک محدود کنید. حتی می توانید به کودک تان بگویید خلاصه ای از کتاب بنویسد و به او جایزه بدهید. این کار کیفیت نوشتن کودک را تقویت می کند.

7- کتابخانه ی شهر یا محل تان را پیدا کنید و در آن عضو شوید. به کتابخانه ای بروید که سالن مطالعه ی بزرگی داشته باشد. کودکتان را به کتابخانه ببرید. برنامه ی هفتگی منظمی برای رفتن به کتابخانه داشته باشید. کتاب امانت بگیرید و به کودک یادآوری کنید برگرداندن کتاب در زمان تعیین شده خیلی مهم است. کودک محدودیت زمانی را خواهد فهمید و برای تمام کردن کتاب و برگرداندن به موقع آن زمان بیش تری را برای خواندن اختصاص می دهد، چون می خواهد این کتاب را برگرداند و کتاب دیگری امانت بگیرد. زمانی را در سالن مطالعه ی کتابخانه با کودکتان بگذرانید.

8- خواندن یکی از بهترین سرگرمی ها برای تقویت مهارت زبانی است و دانش عمومی کودکان را بالا می برد. این کار را جدی بگیرید، اما این را یک تکلیف زجرآور برای کودک نکنید. بگذارید کودکان با سرعت خودشان بخوانند و کم کم به این کار علاقه مند شوند و از آن لذت ببرند. رفتن به کتابخانه آرام آرام عادت می شود و آوردن کتابی جدید به خانه کاری هیجان انگیز. و این کار عادت مطالعه را زنده نگه می دارد.

ترجمه: فرمهر منجزی

منبع : سایت Kj Choksi Library

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

برنامه های موفق در ترویج خواندن

برنامه‌های موفق در ترویج خواندن برندگان جایزۀ ترویج خواندن ایبی ـ آساهی (IBBY-Asahi Reading Promotion Award) جایزۀ ایبی ـ آساهی که به منظور قدردانی از مؤسسات یا افرادی که خدمات مؤثر در ترویج کتابخوانی دارند، در سال 1986 در کنگره دو سالانۀ ایبی (دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان(International […]

کمک به طرح های کانون