کمک به ما

     

کانون توسعه فرهنگی کودکان  با کمک های فرهنگ دوستان اداره می شود.  تمام هزینه ها ی این سازمان از راه کمک های نقدی مردمی تأمین می شود و خدمات تخصصی آن را اعضای داوطلب به عهده دارند. در صورت تمایل می توانید از راه های زیر به  کانون توسعه فرهنگی کودکان کمک کنید:

 

· کمک های نقدی

 

· کمک های غیرنقدی

 

· نیازهای ویژه یا فوری

 

· همکاری داوطلبانه

 

کمک های نقدی

1.      کمک های نقدی مقطعی غیرمنظم یا برای نیازهای ویژه و فوری

2.      پرداخت منظم سالانۀ کمک هزینۀ تحصیلی یک یا چند دانش آموز روستایی، به ازای هردانش آموز مبلغ 900,000 ریال تحت پروژۀ آموزشیاری

3.      پرداخت منظم ماهانه یا سالانۀ مبلغی ثابت (دلخواه) برای هزینه های جاری کانون یا هر یک از پروژه هایی که برای این سازمان دراولویت باشد

درتمام موارد فوق لطفاً مبلغ را به حساب کانون واریز و رسید آن را با فکس یا ای میل ارسال فرمایید. کانون درپاسخ رسید را برای شما ارسال خواهد کرد. 

شماره حساب : 8/4999 بانک ملت شعبه صنایع ملی ، کد 63545

کمک های غیرنقدی

کانون توسعۀ فرهنگی کودکان در کتابخانه های روستایی که تأسیس می کند، برنامه های آموزشی گوناگونی اجرا می کند و درنتیجه نیاز به تهیۀ مواد و وسایل مختلفی دارد. همچنین به منظور کمک به پیشرفت تحصیلی و رشد همه جانبۀ کودکان و نوجوانان روستایی، مواد و وسایل مورد نیاز آنان را به کتابخانه یا مدارس روستایی ارسال می کند. این مواد و وسایل که فهرستی از آن ها درزیر می آید، باید حتی الامکان نو یا دست دوم قابل استفاده ، با ظاهر تمیز و نسبتاً نو و باشند. لطفاً پیش از ارسال هدایای غیرنقدی خود برای هماهنگی و راهنمایی با دفتر کانون تماس بگیرید.

فهرست مواد و وسایل موردنیاز در روستاها

1.      کتاب: کتابخانه های روستایی کانون توسعۀ فرهنگی کودکان کتابخانه های عمومی مستقلی هستند که هرچند تمام گروه های سنی را پوشش می دهند، بیشتر نیاز به کتاب های مناسب برای کودکان و نوجوانان در رمینه های مختلف دارند. همچنین ما به منظور تقویت کتابخانه های مدارس و کتابخانه های روستایی که خود تأسیس نکرده ایم، کتاب های اهدایی می پذیریم. کتاب های درسی رسمی مورد نیاز نیستند و کتاب ها باید دارای مجوز وشماره ثبت وزارت ارشاد باشند.

2.      نوارهای ویدئو و صوتی، سی دی و دی وی دی آموزشی یا سینمایی: کتابخانه های روستایی کانون مجهز به وسایل دیداری شنیداری هستند و نمایش فیلم های سینمایی برای اوقات فراغت و آموزش چند رسانه ای را دربرنامه های جاری خود دارند. اهدای فیلم های سینمایی خانوادگی و مستند و برنامه های آموزشی که دارای مجوز وزارت ارشاد باشند، به غنی کردن آرشیوهای کتابخانه های ما کمک خواهد کرد.

3.      اسباب بازی: آموزش و کار با کودکان پیش دبستانی و دبستانی از جمله فعالیت های کتابداران ما در کتابخانه های روستایی است. کار با کودکان این سنین عمدتاً با بازی همراه است، و در سنین بالاتر نیز اسباب بازی های فکری و کیت های کاردستی و آزمایشگاهی در یادگیری و خلاقیت اعضای کتابخانه بسیار ثمربخش است. به همین دلیل کتابخانه های ما به انواع عروسک و اسباب بازی ، به ویژه اسباب بازی هایی که بتوان از آن ها به طور جمعی و مشارکتی استفاده کرد، نیاز دارند. به منظور رعایت بهداشت کودکان، اسباب بازی های اهدایی بهتراست نو یا نسبتاً نو و تمیز باشند.

کودکان روستایی6

4.      لوازم نقاشی و کاردستی: کانون توسعۀ فرهنگی کودکان باهدف پرورش همه جانبۀ استعدادهای کودکان و نوجوانان به طور معمول در کتابخانه هایش فعالیت نقاشی و کاردستی را اجرا می کند. این برنامه ها مستلزم خرید و تهیۀ موادی چون کاغذ، مقوای رنگی، قیچی کوچک، مدادرنگی، مدادشمعی و سایر وسایل نقاشی است.

5.      مواد کتابخانه ای: کتابخانه های ما پیوسته به مواد و وسایل کتابخانه ای چون فرازه، کارت و پاکت، دفتر ثبت و امثال این ها نیاز دارند.

6.      دوربین عکاسی دیجیتالی: کتابداران کتابخانه های روستایی کانون به طورمنظم گزارش فعالیت هایشان را برای ما ارسال می کنند که برای مستندسازی کار درکتابخانه های روستایی، که کاری کم نظیر درکشورماست، بسیار ارزشمنداست. بدیهی است که مستندسازی با تصویر بسیار گویاتر و مفیدتر خواهد بود. همچنین اعضای نوجوان کتابخانه برای برنامه های پژوهشی خود نیاز به دوربین عکاسی و فیلمبرداری دارند. با اهدای دوربین های دست دوم قابل استفاده یا نو آن ها را یاری دهید.

7.       کامپیوتر، وسایل و نرم افزارهای کامپیوتری: کتابخانه های کانون توسعۀ فرهنگی کودکان هم برای خدمات کتابخانه ای و هم برای استفادۀ اعضا درحال حاضر به دو دستگاه کامپیوتر مجهزند. این کامپیوترها اکثراً دست دوم و اهدایی اند و همکاران ما در گروه آی تی سازمان آن ها را ارتقا می دهند و برای استفاده آماده می سازند. ما قصد داریم استفاده از کامپیوتر و (درصورت وجود امکانات محلی) اینترنت را به منظور آموزش، پژوهش های دانش آموزی و پربارکردن اوقات فراغت گسترش دهیم، بنابراین به کامپیوترهای جدیدتر، اسکنر و پرینتر و همچنین نرم افزارهای کامپیوتری نیازمندیم. برنامه ها وبازی های کامپیوتری اهدایی باید عاری از خشونت، آموزنده و دارای مجوز وزارت ارشاد باشند.

khorassan 1386-2 029

8.      نوشت افزار: دانش آموزان روستایی در تمام مقاطع تحصیلی نیازمند نوشت افزار هستند. هرچند گاه هزینۀ خرید نوشت افزار برای گروهی خاص از دانش آموزان، که تحت پوشش  طرح آموزشیاری هستند، از بودجۀ این طرح تأمین می شود، نیاز دانش آموزان نیازمند را درسطح وسیع تأمین نمی کند و اهدای نوشت افزار(نو) برای پیشرفت تحصیلی آنان بسیار ارزشمند خواهد بود.

9.      کتاب های کمک درسی و کنکور: چون کانون توسعۀ فرهنگی نه آموزش رسمی و تهیۀ مواد آن را در دستورکار خود دارد و نه به نظام استفاده از کتاب های حل المسائل، تست و کنکور معتقد است، این گونه کتاب ها را خریداری نمی کند. ولی به دلیل درخواست های مکرر و مداوم دانش آموزان دبیرستانی و به منظور کمک به پیشرفت تحصیلی آنان، سالانه درآخر تابستان این گونه کتاب ها را از ناشران و خانواده هایی که فرزندانشان درکنکور قبول شده و نیازی به کتاب هایشان ندارند، جمع آوری می کند. با توجه به روش های مرسوم دراین نظام، کتاب ها هرچه جدیدترباشند، بهتراست، معمولاً کتاب هایی که بیش از سه سال از انتشار آن ها گذشته باشد، مطلوب نیستند.

10. وسایل آزمایشگاهی: تجهیز آزمایشگاه های دبستانی  و برگزاری دوره های آموزشی برای معلمان و مدیران مدارس ابتدایی برای آموزش روش های نوین و دانش آموز- مدار از فعالیت های کانون توسعۀ فرهنگی کودکان است. کیت های آزمایشگاهی که وزارت آموزش و پرورش دراختیار مدارس ابتدایی می گذارد، فقط برای یک نفر، یعنی معلم ، و آزمایش نمایشی در سرکلاس تهیه شده اند و امکان کار گروهی و تجربۀ دست اول دانش آموزان را، که لازمۀ روش های نوین آموزش علوم است، فراهم نمی کنند. بنابراین کانون می کوشد با تهیۀ وسایل ساده ای چون انواع ذره بین، ترازو، آینه (کوژ و کاو)،  آهنربا، ظروف یک بار مصرف، لوله آزمایش و امثال اینها و وسایل گران تری چون میکروسکوپ، تلسکوپ، انواع مولاژ، چراغ الکلی و امثال اینها، امکان دسترسی بیشتردانش آموزان به وسایل آزمایشگاهی را فراهم کند.

untitled43

11. وسایل ورزشی: کودکان و نوجوانان روستایی دربیشتر روستاهای تحت پوشش کانون، از زمین های مجاور کتابخانه زمین های فوتبال یا والیبال می سازند و حتی گاه “تیم کتابخانه” هم تشکیل می دهند. همچنین بسیاری از روستاها و مدارس روستایی برای پربارکردن اوقات فراغت و سلامت نوجوانان و جوانان روستا از ما تقاضای وسایل ورزشی یا احداث ورزشگاه می کنند. اهدای وسایلی چون توپ و تور فوتبال، بسکتبال، والیبال، پینگ پونگ، راکت پینگ پونگ و بدمینتون و امثال اینها، برای تأمین سلامت جسمی و فکری نوجوانان و جوانان روستایی و اوقات فراغت سالم بسیار ارزشمند خواهد بود.

12. وسایل بهداشتی: آموزش بهداشت عمومی و فردی نیز از جمله آموزش های ما در کتابخانه های روستایی است، ولی بسیاری از روستاییان کم درآمد خرید وسایل بهداشتی را دراولویت قرار نمی دهند. به همین سبب اهدای وسایل و موادی چون مسواک و خمیردندان، صابون و امثال اینها به بهداشت روستاییان نیازمند کمک خواهد کرد.

 

نیازهای ویژه یا  فوری

این نیازها موردی است و بنا به درخواست مرکز یا مدرسه ای خاص یا درصورت بروز بحران هایی چون زلزله، سیل و …مطرح می شود. برای نیازهای ویژه و فوری کمک های نقدی و غیرنقدی پذیرفته می شود.

6

 

همکاری داوطلبانه

با این که کانون توسعۀ فرهنگی کودکان فرم عضویت و حق عضویتی به شکل بسیاری از سازمان های دیگر ندارد، دارای طیف وسیعی عضو در سراسر کشوراست، از اعضای کودک و نوجوان و کتابداران کتابخانه های روستایی روستایی و رابطان محلی در استان های مختلف گرفته تا کارشناسان صاحب نامی که با این سازمان همکاری منظم دارند. این سازمان با توجه به گوناگونی طرح ها و گستردگی جغرافیایی حیطۀ فعالیت هایش، نیازمند همکارانی داوطلب از نقاط مختلف کشور و با تخصص های گوناگون است. درحال حاضر، در دفتر مرکزی کانون توسعۀ فرهنگی کودکان همکارانی با تخصص در کتابداری، ادبیات کودک و نوجوان، تعلیم و تربیت، روانشناسی و مشاوره، هنر، بهداشت، فناوری اطلاعات و اموراداری و مالی به طور منظم و داوطلبانه خدمت می کنند. همچنین کانون در استان هایی که درآن ها فعال است، از همکاری افراد و سازمان های دولتی و غیردولتی  بهره می گیرد. افزون براین، افراد و سازمان های دولتی و غیردولتی دیگری به طور مقطعی و موردی برحسب نیاز به کانون یاری می رسانند.

شما نیز اگر به همکاری درهر یک از فعالیت های کانون علاقه مندید، از طریق پست الکترونیک یا تلفن با ما تماس بگیرید تا قراری برای ملاقات حضوری بگذاریم. لطفاً درصورتی که از طریق پست الکترونیک باما تماس می گیرید، نام، تخصص و زمینۀ فعالیت خود را مشخص کنید تا مسئول آن فعالیت به شما پاسخ دهد. ما در استان های خراسان جنوبی، کردستان، لرستان، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، گیلان و مازندران کتابخانه داریم و همکاران ما دراین استان ها به صورت رابط و هماهنگ کننده بین ما، ادارات دولتی و سازمان های غیردولتی محلی و کتابخانه های روستایی عمل می کنند. درصورتی که درهریک از این استان ها زندگی می کنید و مایل به همکاری با ما هستید، می توانید باما تماس بگیرید تا با معرفی شما به این رابطان محلی از همکاری و همیاری شما بهره مند شویم. اگر دراستان های دیگر زندگی می کنید، باز باما تماس بگیرید، زیرا فعالیت ما به استان های ذکر شده محدود نخواهد ماند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ارزش های زندگی

ارزش های زندگی، تألیف و ترجمه ناصر یوسفی، شهره یوسفی  مؤسسه پژوهشی کودکان دنیا،تهران: افق 1384   این کتاب شامل فعالیت هایی عملی، مانند بازی، شعرخوانی و کاردستی برای کودکان خردسال است که اغلب به صورت گروهی اجرا می شوند و  محتوای آن ها طیفی از مضامین صلح و حقوق […]

همچنین بخوانید:

کمک به طرح های کانون