کارگاه تسهیلگری فعالیت های آموزشی – فرهنگی در روستا

کارگاه  تسهیلگری فعالیت های آموزشی – فرهنگی در روستا در تاریخ 29 اردیبهشت ( 19 مای ) در کانون تو سعه فرهنگی کودکان برگزار شد. مدرس این کارگاه خانم دکتر زهرا بازرگان بود.
در این کارگاه   اعضای چند سازمان غیر دولتی و اعضای کانون توسعه فرهنگی شرکت داشتند.سازمان های شرکت کننده عبارت بودند از:انجمن دوستداران کودک ، آموزش و پرورش ، انجمن حامیان کودکان کار و خیابان ، انجمن حمایت از کودکان در معرض خطر و خانه کتابدار کودک و نوجوان و ترویج خواندن .

4

در این کارگاه ابتدا نقش تسهیلگر(میانجی) در ایجاد انگیزه و مشارکت مردم  بیان شد  و این که تسهیلگر برای جلب مردم بخصوص در روستا ها چه باید بکند. تسهیلگر پشتیبان مردم است و عامل توانمند سازی آن ها . در این راستا تسهیلگر باید مسائل و مشکلات مردم و منطقه را بشناسد و بر آن اساس راه کار پیدا کند. لازم است  خودش فردی مسئول وتوانمند باشد. خوب گوش کند و هنگام گوش کردن قضاوت نکند.
  در این کارگاه مهارت های تسهیلگر را چنین برشمردند:
–    مهارت ادارۀ جلسه
–    توانمند و خوشرو باشد
–    نسبت به آدم ها نگرش مثبت داشته باشد.
–    اتعطاف پذیر باشد
–    متواضع باشد
–    اعتماد به نفس داشته باشد
–    خودش را بشتاسد
–    نیاز به تشویق و تمجید نداشته باشد
–    نامرئی بودن خودش و بزرگ کردن نقش دیگران
–    توجه به مشکلات و یافتن آن بدون بزرگ نمایی
–    مهارت گوش دادن
–    و. . . . . . .

 

4 دیدگاه برای “کارگاه تسهیلگری فعالیت های آموزشی – فرهنگی در روستا

  1. با سلام اينجانب محسن مآموريان مولف كتاب مهارت هاي تسهيلگري در مديريت روستايي البته به همراه ساير دوستان ديگر هستم خوشحال مي شم با شما بيشتر آشنا بشم البته وبلاگي فعلا جهت اطلاع رساني افتتاح كرده ايم كه انشاء اله در صورت تمايل و رغبت دوستان به راه اندازي سايت اقدام خواهد شد
    ايميل اينجانب :mamourian46@yahoo.com
    وبلاگ تسهيلگران توسعه: http://www.facilitation.blogfa.com

    1. آقای مأموریان، با سپاس از تماستان، ما هم خوشحال خواهیم شد که از نزدیک با شما آشنا شویم و از کتاب و وبلاگتان استفاده کنیم. لطفاً از دهم شهریور به بعد، از طریق ای میل یا تلفنی با ما تماس بگیرید تا قرار ملاقاتی بگذاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

چهارمین دوره آموزش کتابداران کتابخانه های روستایی

چهارمین دورۀ آموزش کتابداران کتابخانه های روستایی روز بیستم شهریور ماه 1389 در مجتمع فرهنگی ایثار واقع در کردان کرج، طی مراسمی کار خود را آغاز کرد.    در این مراسم ابتدا منیر همایونی مدیر اجرایی کانون توسعه فرهنگی کودکان به شرکت کنندگان خیرمقدم گفت.وی در ادامه به نقش آموزش […]

کمک به طرح های کانون