تابستان خود را چگونه گذراندید؟

در کوچه ها و با لگد پراندن به سنگ و کلوخ و مشت و لگد زدن به دوست و همکلاسی. در روستا زمین بازی نیست. سالن ورزشی نیست، سالن سینما و تئاتر نیست، کتابفروشی و کتابخانه نیست و. . .
با “نیست” ها چگونه توقع “هست” شدن داریم؟
کودک و نوجوان روستایی اوقات بیکاری تابستان را چگونه بگذراند؟
او جایی برای وقت گذرانی ندارد. هوا گرم است. درخانه حوصله اش سر می رود. کشاورزی نیست. دامداری نیست و … سابق براین اهل خانه دوش به دوشِ هم مشغول کار بودند و در بین کارها بچه ها بازی های مخصوص خودشان را داشتند. هفت سنگ، گرگم به هوا، علی می گه زو، قایم باشک و…
در خانه فعالیت های جمعی داشتند، سبزی کاری و نگه داری از مرغ و خروس و جوجه، گاو و گوسفند. اما امروزه خبری از این کارها نیست. کودکان و نوجوانان روزهای بلند تابستان در کوچه ها سرگردانند. با هم بازی می کنند. بازی تبدیل به دعوا می شود. کتک و کتک کاری می کنند و این عادت می شود. لگد پراندن و پس گردنی زدن عادی می شود. خشونت عادی می شود.
برای جلوگیری از این بطالت و خشونت باید کاری کرد. راهی پیدا کرد. بچه ها را سرگرم کرد. به آن ها لذت مهربانی و اوقات به خوشی گذراندن را چشاند. آن‌ها را با کتاب و فعالیت‌های کتابخوانی آشنا کرد.

کانون توسعه فرهنگی کودکان به همین دلیل بعد از وقوع سیلِ تخریب گرِ فروردین ۱۳۹۸ در استان لرستان، برای التیام کودکان و نوجوانان منطقه پلدختر در روستای مورانی، مکانی را برای گذران اوقات فراغت اهالی این روستا اختصاص داد. طبق این برنامه هر چند روزفعالیتی فرهنگی، علمی و سرگرم کننده برای کودکان و نوجوانان اجرا می شود. درهر روز حدود ۱۰۰ دختر و پسر از گروه های سنی پیش دبستان تا دبیرستان به محل برگزاری کارگاه ها فعالیت ها که سالنی در مدرسه است، می آیند.
این برنامه قرار است به مدت دوماه دراین روستا اجرا شود.
برنامه از تیرماه و با سفرخسرو آذربیگ به نمایندگی از طرف کانون توسعه فرهنگی، به منطقه آغاز شد. پیش از شروع کار نیاز به رایزنی و برقراری ارتباط با سازمان‌های فعال در منطقه بود. در اجرای این طرح : فرمانداری، اداره آموزش و پرورش، اداره ورزش و جوانان شهرستان پلدختر، دهیاری روستای مورانی، انجمن ترویج علم وموزه علوم و فناوری ایران، همکار کانون توسعه فرهنگی کودکان هستند.
پس از رایزنی ها و انتخاب محل که سالنی در مدرسه ی مورانی است، فردی داوطلب برای پذیرفتن مسئولیت این کار درآن روستا انتخاب شد. در حال حاضر خانم فاطمه حیدری و خانم احمدی مسئول این فعالیت در روستا هستند.

از هفته اول تیرماه همکاران کانون توسعه فرهنگی کودکان به منطقه رفتند:

هفته اول، دوم تا چهارم تیرماه: آقای خسرو آدربیگ، اجرای برنامه موسیقی و آشنا کردن کودکان و نوجوانان با موسیقی، بخصوص موسیقی محلی . خانم شهره زبیری، کارگاه ارتباط بدون خشونت و محیط زیست. خانم یاسمن حسینی، معرفی و ارزیابی کتاب و بازی گروهی.

هفته دوم، دهم تا دوازدهم تیرماه: ندا گروس پور و محدثه دادبین کارگاه همکاری و سازندگی همراه با نقاشی و بازی گروهی


هفته سوم، چهاردهم تا شانزدهم تیرماه: معصومه پاپی، برگزاری کارگاه رنگ آمیزی روی سفال و زبان انگلیسی و الینا زوار، نقاشی و آشنایی با رنگ ها.


هفته سوم، هجده تا بیست تیرماه: منیر همایونی،کارگاه آشنایی مادران با فرزند پروری و کتابخوانی فعال با کودکان. فرمهر منجزی، کارگاه کتابخوانی گروهی، آشنایی با نامه نگاری و استفاده از کتابخوانی و آشنایی با زندگینامه نویسی.

هفته چهارم، بیست و یک تا بیست و چهارم تیرماه: موزه علوم و فناوری ایران: آقای رحیم پور، کارگاه آشنا کردن بچه ها با مباحث علمی مثل حرکت و انرژی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

کتابخانه محمد شقاطی

بزودی کودکان روستای محمدشقاطی لذت کتابخوانی را می‌چشند روستای محمدشقاطی در ۳۵ کیلومتری شهرستان شوش در استان خوزستان است. وسایل کتابخانه خریداری شده و به محل کتابخانه رفته. امیدواریم بزودی کودکان روستا طعم خوش خواندن را در فضایی شاد، بچشند. کتابخانه دیگری از کتابخانه های کانون توسعه فرهنگی کودکان در […]

کمک به طرح های کانون