گزارش سفر کردستان

در تاریخ 20 اردیبهشت ماه به منظور مذاکره نهایی برای راه اندازی رشته الکترونیک صنعتی برای دختران خانم ها همایونی و فراهانی سفری به  استان کردستان  داشتند. قبلا” با اعلام آمادگی آقای بهروز سعادت برای حمایت مالی از پیشنهاد کانون توسعه فرهنگی کودکان در ایجاد رشته فوق و موافقت و استقبال  مدیر کل آموزش فنی – حرفه ای آقای مهندس فخری و مدیر کل امور اجتماعی و شوراها ی استان کردستان  آقای رحمانی آبیدر از این طرح ، بررسی های لازم صورت گرفته بود .

جلسۀ نهایی  در ساعت 9 شب روز 20 اردیبهشت در دفتر آموزشی  با حضور آقای مهندس فخری ،  آقای بایزید نژاد، معاون آموزشی و سه نفر از همکاران ایشان ، آقای رحمانی  ، خانم امجدی ، خانم همایونی ، خانم قدم خیریان و خانم فراهانی برگزار شد .

مذاکرات پیرامون ایجاد رشته الکترونیک صنعتی برای دختران در محل مجتمع فنی – حرفه ای دختران در سنندج بودکه اولین دوره و آغاز فصل تازه ای در آموزش این رشته برای دختران است. شرایط کانون توسعه برای پذیرش هنرآموزان دخترشامل موارد زیر بود :

– حداقل مدرک پایان مقطع راهنمائی و حداکثر دیپلم .با معرفی نامۀ کانون توسعه.
– تجهیزات مربوطه تا مبلغ ده میلیون تومان ( یکصد میلیون ریال ) از طرف کانون توسعه و پس از دریافت کمک مالــی از آقـای بهروز سعادت ،طبق فهرست سازمــان فنی- حرفــه ای برای این رشته خریداری می شود.
– طول مدت آموزش کمتر از 6 ماه  ( مقدماتی و تکمیلی ) تا کسب مهارت های لازم به منظور  خود اشتغالی نباشد .

روز 21/2 از مرکز آموزش فنی – حرفه ای دختران به مدیریت خانم کاظمی بازدید کردیم . درحال حاضر در این مرکز رشته هایی نظیر طراحی و گرافیک ، عکاسی حرفه ای ، شیرینی پزی و آشپزی ، معرق ، قلم زنی ، منبت کاری و ساخت لوازم چرمی و … آموزش داده  می شود . سالنی را که برای آموزش رشته جدید الکترونیک صنعتی برای دختران درنظر گرفته شده با ظرفیت 6 میز کار و 12 تا 15 نفر کارآموز است که چنانچه سرمایه گذاری بعدی صورت بگیرد قابل توسعه و گسترش است .

قرارشد خانم کاظمی متن امضا شده توافقنامه را از سازمان به تهران ارسال کنند . در دنبال این دیدار خانم ها  همایونی ،فراهانی و قدم خیریان عازم اورامان تخت شدند . گروه ابتدا به دیدار از خانواده مرحوم شریفی ،همراه و همکار پرتلاش و دلسوز کودکان که د ر اواخر اسفند ماه 87 در یک سانحه جانخراش به اتفاق چند نفر از همکاران فرهنگی آن روستا جانشان را از دست داده بودند، رفتیم . آقای شریفی نماینده اداره آموزش و پرورش بخش اورامانات بودند و طی 7 سال همکاری با کانون تمام تلاش خود را برای تحول فرهنگی کودکان و نوجوانان و خانواده ها با ایجاد کتابخانه کانون بکار گرفت و در برقراری ارتباط با مسئولان فرهنگی نقش بسیار مؤثری داشتند . روحشان شاد .

پس از آن گروه به کتابخانه رفتند و برای تعدادی از اعضاء کتاب خواندند و بچه ها نقاشی کشیدند . سپس با تعدادی از جوانان برای شرکت در دوره های فنی- حرفه ای در سنندج صحبت کردیم . خانم فراهانی با خانم مرادی کتابدار درمورد تقویت روابط کاری و جذب بیشتر افراد به کتابخانه و برنامه های تابستانی صحبت کردند . همچنین کمبودها و کاستی های کار تذکر داده شد .

صبح روز 22/2/ گروه از اورامان به  گلین رفتند.  پس از ورود به کتابخانه گلین  با کتابدار و دختران جوان جلسه ای برگزار شد .  همچنین برای تمدید قرارداد اجاره با صاحبخانه گفت و گویی انجام شد. در این دیدار خانم فراهانی با کتابدار صحبت کردند . کتابخانه بسیار پویا و فعال و خانم باباخانی با جدیت بسیار توانسته است جذابیت و خلاقیت در فعالیت ها را فراهم کند .

قابل ذکر و یادآوری است که این دو روستا با اجرای طرح هادی و بازسازی گذرگاه ها و میدان های روستا چهره بسیار تمیز و زیبایی پیدا کرده و ساخت و سازها جمعیت بیشتری را در خود جای داده است که بازهم نشان از رشد فیزیکی روستا دارد. ساخت هتل جهانگردی در روستای اورامان تخت دیدنی های طبیعی و زیبائی این روستا را برای همگان میسر می کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

چهاردهمین کتابخانۀ روستایی کانون توسعه راه افتاد

چهاردهمین کتابخانۀ روستایی کانون توسعه فرهنگی کودکان در روستای باباریز از توابع شهرستان سنندج در استان کردستان راه اندازی شد.روستای باباریز در ده کیلومتری شهر سنندج است و جمعیتی بالغ بر 1600 نفر دارد .کار اصلی مردم این روستا کشاورزی است. این روستا دارای دبستان ، مدرسۀ راهنمایی و دبیرستان دخترانه […]

کمک به طرح های کانون