صحبت‌های خانم منیر همایونی در “نشست سالانه فعالان حوزه کودک و موزه‌داران”

صحبت‌های منیر همایونی، مدیر اجرایی کانون توسعه فرهنگی کودکان در ابتدای نشست.

به نام خداوند جان و خرد

با سلام و خوش آمد خدمت شما

به خاطر فرصت کمی که داریم سعی می کنم با چند کلامی ، اشاره ای به موضوع نشست امروز داشته باشم و در ادامه

سخنان استاد احمد محیط طباطبایی  درباره “قدرت موزه ها” را  می شنویم و بخش بعدی کارگاه  با موضوع ” موزه در تعامل با کودک و نوجوان” را آقای علی اکبر زین العابدین ، مدرس پرتوان و با تجربه برگزار خواهند کرد . این بخش ، مشارکت فعال و طرح پرسش ها و نظرهای شما را می طلبد . در پایان با کمک هم ، مطالب ارائه شده را جمع بندی خواهیم کرد.

اما چراحضور فعال کودکان و نوجوانان در موزه ها حائز اهمیت و ضرورت ویژه است ؟

دهه‌های متمادی ، موزه از نظر بازدید کنندگان جایی برای سرگرمی و گذراندن اوقات فراغت بود.

با گذشت زمان و تلاش و پیگیری جمعی از فرهنگ دوستان و حافظان گنجینه های تاریخی ، علمی و فرهنگی کشور، نقش موزه ها در بازتاب تاریخ ، تاکید بر هویت ملی و نگاهداری و شناساندن میراث گذشتگان از زوایای گوناگون، پر رنگ شد . این تلاش سبب شد مردم نسبت به موزه ها رویکرد دیگری پیدا کنند و عملکرد دیگری را از موزه ها انتظار داشته باشند.

این اقبال و انتظار ، خود سبب شد موزه داران برای شناساندن اهمیت موزه در زندگی حال و آینده مردم به ویژه کودکان و نوجوانان، روش های نو و خلاق ارائه دهند.

اما این هنوز کافی نیست . موزه داران برای جذب مخاطبان و علاقه مند کردن آنان نیاز به آموزش جدی دارند.

گر چه امروز موزه های ما از نظر موضوعی و محتوایی توسعه پیدا کرده اند ، امّا هنوز برای مخاطبان گروه های سنی مختلف با علاقه ها و نیازهای متفاوت ، برنامه و امکانات مناسب  فراهم نشده است .

امروز کارکرد موزه ها تخصصی شده است وضرورت دارد موزه داران برای ارائه اطلاعات جامع به بازدید کنندگان ،  دوره های آموزشی مربوط به آن را ببینند.

در این ارتباط ، سازمان های غیردولتی فعال در امور کودکان و نوجوانان ، در شناساندن نقش موزه ها به مخاطبان خود و همکاری با موزه داران سهم پررنگی دارند .

اگر کودک و نوجوان  پاسخ به این پرسش ها  که “من کیستم”،”چه دارم” و “چه می خواهم باشم”را در میراثی که از گذشتگان خود در موزه ها و در همه ابعاد آن در معماری، هنر، آداب و رسوم، آثار فکری، هنری، ادبی و…بیاید و بشناسد، می تواند با خلق آثار نو، اندوخته غنی و ارزشمندی  برای آیندگان برجا بگذارد و  بر گنجینه میراث ملی بیفزاید.

امروز موزه ها در دنیا نقش کارگاه های آموزشی را بر عهده دارند . آن ها  درمجموعه برنامه های خود، بازدیدهای مکرر از موزه ها برای دانش آموزان مدارس ترتیب می دهند و از آن ها می خواهند گزارس بازدید از موزه را بنویسند ، برداشت شان را مکتوب کنند و در کلاس ارائه دهند.

در بازدید از یک موزه این پیام نظرم را جلب کرد:

” آنچه تو امروز می آفرینی موزۀ فردا را شکل می دهد.”

متأسفانه آموزش و پرورش ، سهم و نقش  موزه ها در شکل گیری خلاقیت و نو آوری ذهنی کودکان و نوجوانان را جدی نگرفته است و نمی گیرد و در برنامه مدارس جایی ندارد. دانش آموز هنگام بازدید از موزه ، هدفی را دنبال نمی کند و معلمان هم در تنگنای وقت برای بازگشت به مدرسه ، به  بازدیدی سرسری و انجام وظیفه بی هدف بسنده می کنند .

امید است برگزاری نشست امروز با توجه به دل نگرانی ها و علاقه مندی ها به ایجاد شناخت و بالا رفتن سطح آگاهی و دل بستگی کودکان و نوجوانان عزیز کشورمان در پیوند با میراثِ به جا مانده از گذشتگان بینجامد وفرزندان این سرزمین بتوانند با بهره گیری از تکنولوژی روز و خلاقیت و نوآوری ، موزه های فردا را غنی کنند.

ما باور داریم که می توان با تکیه بر داشته های سرزمینی و فرهنگی خود ، امکانات و آینده بهتری برای نسل امروز و نسل های بعدی فراهم کنیم .

اینک به سخنان استاد محیط طباطبایی ، رییس کمیته ملی موزه های ایران ( ایکوم) با موضوعِ “قدرت موزه ها” توجه می کنیم .

آقای علی اکبر زین العابدین هم کارگاه ” موزه در تعامل با کودک و نوجوان” را برگزار خواهند کرد.

 در پایان ، با استفاده از نظرها و پیشنهادهای موجود برای همکاری با موزه ها، برنامه ریزی برای یک سالِ پیشِ رو را مشخص خواهیم کرد.

با سپاس از همراهی شما عزیزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

موزه در تعامل با کودک و نوجوان

کارگاه «موزه در تعامل کودک و نوجوان» به مناسبت روز جهانی موزه با همکاری ایکوم و کانون توسعه فرهنگی کودکان روز دوشنبه 30 اردیبهشت برگزار شد. شرکت کنندگان در این کارگاه موزه داران شهرهای مختلف بودند.خانم منیر همایونی مدیر اجرایی کانون توسعه فرهنگی کودکان در ابتدا به شرکت کنندگان خوش […]

کمک به طرح های کانون