سفر به روستای دماب

 

در پی توافقی که میان آقای شهرداد میرزایی، نمایندۀ انجمن دوستداران دماب، و کانون توسعه فرهنگی کودکان برای همکاری بین مرکز فرهنگی دماب و این سازمان صورت گرفت، گروهی از اعضای داوطلب کانون به روستای دماب رفتند. طبق این توافق، از این پس کانون توسعه فرهنگی کودکان مسئولیت آموزش، فعال سازی و نظارت بر کتابخانۀ روستای دماب را به هزینۀ انجمن دوستداران دماب، برعهده خواهد گرفت.

خانم ها منیرهمایونی، فریده خواجوی، فرمهر منجزی و شاهده سعیدی از روزشانزدهم تا هجدهم آذر در روستای دماب به سازماندهی مجدد کتابخانۀ این روستا و برگزاری جلسات کتابخوانی، ترویج خواندن و اجرای کارگاه های آموزشی پرداختند. آن ها با بعضی ازمسئولان روستاهای دماب، گلدره و اشن، معلمان و مدیران مدارس و خانم های روستا دیدار کردند و امکانات کتابخانه را برای کمک به گروه های مختلف شرح دادند.

domab4

زنان روستای دماب، در دو جلسه با خانم همایونی، به گفت و گو و مشاوره دربارۀ مشکلات خود نشستند و خانم همایونی ضمن ارائۀ رهنمودهایی درخصوص فرزندپروری، رفتار عاری از خشونت، استفاده از توانایی ها برای معیشت و پربارکردن اوقات فراغت، کتاب های مناسب برای این گروه را به آن ها معرفی کرد و از آن ها خواست که درآینده جلسات گروهی کتابخوانی و گفت و گو را در کتابخانه ادامه دهند.

خانم منجزی با گروهی از کودکان دبستانی دماب جلسات کتابخوانی و نقاشی برگزار کرد و با توضیح دادن فعالیت های گروهی که می توانند در کتابخانه اجرا کنند، از آن ها دعوت کرد که درآینده بیشتر به کتابخانه بیایند و تحت نظر کتابداران این فعالیت ها را اجرا کنند.

domab1

خانم ها خواجوی و سعیدی آموزش کتابداران روستای دماب و گلدره و اَشَن، دو روستای همجوار را بر عهده داشتند. در کارگاهی یک روزه که در کتابخانۀ روستای دماب و اشن برگزار شد و درآن  پنج کتابدار شرکت داشتند، خانم خواجوی خدمات فنی را تدریس کرد و خانم سعیدی به فعالیت های کتابخانه ای و راه های جلب گروه های سنی مختلف به کتابخانه پرداخت. خانم خواجوی در روزهای دیگر سازماندهی مجدد کتابخانۀ دماب را به طور عملی به کتابداران این کتابخانه آموزش داد.

این گروه چهار نفره به منظورتسهیل دسترسی اعضا به منابع و جذاب کردن کتابخانۀ دماب، تغییراتی را دراین کتابخانه آغاز کردند که مهم ترین آن ها ایجاد اتاقی خاص کودکان بود. این اتاق که قبلاً درآن کارتون های کتاب های آماده نشده، تلویزیون و دستگاه های پخش صوتی و تصویری نگه داری می شد و به انباری تبدیل شده بود، پس از این تغییرات به فضایی کودکانه مجهز به دستگاه های شنیداری دیداری، کامپیوتر، کتاب های تصویری، اسباب بازی های آموزشی و مدل های آموزشی تبدیل شد. تکمیل این تغییرات و فعال سازی کتابخانه نیاز به زمان و اجرای کارگاه های آموزشی بیشتری دارد، بنابراین در پایان این سفر سه روزه،  به کتابداران رهنمودهایی برای ادامۀ تغییرات، پیگیری فعالیت های آغاز شده و گزارش پیشرفت ها داده شد.

 

 

domab2

 domab3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

چارپايی براو كتابی چند

  معمولاً به عالم بی عمل يا كسی كه با وجود تحصيلات عالی از انسانيت بويی نبرده است، می گوييم”چارپايی براو كتابی چند”. ولی تجربه در مناطق محروم بعضی كشورها نشان داده است كه چارپايانی واقعی با بار كتاب می توانند به ترويج كتابخوانی و رشد فرهنگی كمك كنند: استفاده […]

کمک به طرح های کانون