گزارش از کارگاه گزارش نویسی در حسینه ارشاد

کارگاه گزارش نویسی با رویکرد نویسندگی و مهارت نوشتن به مثابه پیش‌نیاز گزارشگری، روز 23 مهرماه در محل حسینیه ارشاد برگزار شد. در این کارگاه نمایندگان سازما‌ن‌ها و تشکل‌های زیرمجموعۀ شورای گسترش فرهنگ صلح شرکت داشتند.  آقای رضا خاکی‌نژاد روزنامه‌نگار و مدرس میهمان، ضمن تعریف گزارش و تشریح ویژگی‌های انواع آن، گزارش نویسی را مهم‌ترین شاخه روزنامه‌نگاری خواند و یادآور شد:

khakinezhad1

گزارش نویسی بسته‌بندی کاملی است از انواع مهارت‌های نویسندگی در قالب کار روزنامه‌نگاری شامل: نویسندگی، تیترزنی، ویراستاری و نیز آشنایی نسبی با انواع تکنیک‌های عکاسی، طراحی لی‌اوت (صفحه‌بندی) در مرحله آماده سازی و در نهایت، نظارت بر چاپ. بدیهی است پیش از هرچیز، تهیه یک گزارش خوب و خواندنی، موکول و مشروط به داشتن مهارت نویسندگی (درست نویسی و پاکیزه نویسی) است. برای کسب چنین مهارتی، گزارشگر باید از ذخیره واژگانی مناسب، تمرین کافی در زمینه نگارش و آشنایی با اصول و قواعد ویرایش و ویراستاری برخوردار باشد.

مدرس کارگاه با طرح کلیاتی در هریک از این زمینه‌ها، به تشریح و جوه مشترک و خطوط افتراق انواع گزارش با یکدیگر از جمله گزارش مطبوعاتی(ژورنالیستی) با گزارش سازمانی پرداخت و افزود: در جریان تهیه  گزارش سازمانی، شناخت کافی نسبت به موضوع هدف، پیش آگهی نسبت به موضع سازمان متبوعه و سمت‌گیری مناسب و همسو با اهداف و برنامه‌های آن اهمیت دارد. محدوده و حوزه نفوذ نظرات شخصی گزارشگر در متن گزارش، برخورد نقادانه، خرده‌گیرانه یا جانبدارانه نسبت به سوژه، غربالگری مطالب و رعایت امانت و صداقت در انتقال موضوع گزارش از نکات مطرح دیگر در این کارگاه بود. به باور مدرس کارگاه، پرداختن به اهمیت و گستردگی موضوع گزارش و مهارت‌های مرتبط با آن در کنار ضرورت بازآفرینی علمی و کارگاهی مبانی و اصول گزارشگری، نیازمند فرصت و مجالی بیش از یک روز و یک جلسه است. چنین کارگاهی دستِ کم می‌تواند در دو روز و با بهره‌گیری از امکانات سمعی‌و‌بصری لازم، نتایج مفیدتر و کاربردی‌تری به دنبال داشته باشد.

یک دیدگاه برای “گزارش از کارگاه گزارش نویسی در حسینه ارشاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

کتابدار کتابخانه دارالشفا، کتابدار برگزیده

خانم مژگان اصغری، کتابدار کتابخانه دارالشفاء فاطمه زهرا(س) کتابدار برگزیده‌ی سال 93 شد. خانم ها همایونی و سعیدی در سفری که به خراسان جنوبی رفتند، لوح تقدیر و هدیه ای نقدی را در جمع اعضای کتابخانه به این کتابدار فعال اهدا کردند. خانم اصغری که در گذشته کمک کتابدار همین […]

کمک به طرح های کانون