خواندن را همچون یک عادت در کودکان پرورش دهید

 

شما این داستان را دوست دارید؟

خواندن یکی از بهترین عادت هایی است که شخصی می تواند داشته باشد. پیش ترها که تلویزیون نبود مردم عادت داشتند اوقاتشان را با خواندن کتاب پر کنند. آن ها عضو کتابخانه ها می شدند و این طوری می توانستند کتاب های بیشتری بخوانند. اما این عادت خواندن کتاب بطور مداوم به عادت استفاده از اینترنت تبدیل شد. این روزها مردم بیشتر از خواندن وقت شان را به گفت و گوی اینترنتی می گذرانند، اما هنوز کسانی که عاشق خواندن هستند، هر اطلاعی را که می آید، می خوانند. همان طور که در وبلاگ سابقم نوشتم، عادت به خواندن باید از سال های اول کودکی ملکه ی ذهن شود. من فکر می کنم این عادت فقط جنبه ی مثبت دارد و هیچ آسیبی به کودک نمی رساند. اولین جنبه ی مثبت عادت به خواندن، بهبود دایره ی واژگان کودک است. همین که کودک شروع به خواندن می کند واژه های بسیاری یاد می گیرد که برایش تازگی دارد. اما وقتی آن واژگان را در داستان می خواند، گاهی خود کودک معنی این واژه ها را حدس می زند. این قدرت حدس زدنِ معنی از روی متن و کشف معنی واژه ها در امتحانات رقابتی مفید خواهد بود.

کتابخوانی1

با خواندن کتاب نه تنها دایره ی واژگان بالاتر می رود بلکه کودک انواع مختلف نوشتن را می آموزد و مهارت نوشتن در او تقویت می شود. در طول روزهایی که در مدرسه بودم به چشم دیده ام دانش آموزانی که بیشتر کتاب داستان می خواندند مهـارت ادبی بالاتـری داشتند. مقالـه ها و جواب ســئوال هایی که آن ها می نوشـتند سـبک ادبی نویسـندگی داشـت و معلم هایش بارها این نوشته ها را ستایش می کردند. به وضوح مشخص بود کودکانی که بیشتر کتاب خوانده اند نسبت به بقیه معلومات بیشتری دارند، اطلاعات عمومی آن ها بیشتر است و در نتیجه در گفت و گوها و بحث های کلاسی، امتحان های میان ترم، نوشتن مقاله و خیلی زمینه های رقابتی دیگر بهتر از همکلاسی هایشان بودند و یادتان باشد اطلاعاتی که شما یک بار در زندگی تان بدست بیاورید در تمام طول زندگی به دردتان می خورد، خود من از این نیروی دانشی که از راه خواندن کتاب های مختلف به دست آورده ام در امتحان های رقابتی مختلفی استفاده کرده ام. دیده شده بچه هایی که خواندن را از سنین پائین شروع کرده اند هوش بیشتری دارند، مهارت های زبانی بالایی دارند و تسلط شان بر تلفظ واژه ها بهتر است.

خواندن به بهبود تمرکز کودک کمک می کند. خواندن کتـاب های مختلف از نویسـندگان متـفاوت به کودکان کـمک می کند سبک های مختلف نگارش را در دوره های متفاوت بشناسند. دیده شد کودکانی که عادت به خواندن از کودکی در آن ها نهادینه شده است بیشتر به آموزش خود و خود آموزی تمایل دارند تا آموزش از طریق معلم. این کار باعث می شود اعتماد به نفس شان بیشتر شود و یادگیری شان سریع تر. کودکانی که به خواندن علاقه مند هستند کم تر فرصت بیراهه رفتن و انجام کارهای خلاف را دارند.

من شخصاً احساس می کنم به خاطر این عادت به کتابخوانی که از کودکی همراهم بود، همیشه نسبت به همکلاسی هایم امتیاز بیشتری داشتم. نه تنها در درس ادبیات نمره های خوب می گرفتم، بلکه در امتحان های کلاسی و مسابقه های مدرسه هم موفقیت های بیشتری به دست می آوردم و صادقانه بگویم، هر دانش آموزی که معلمش در بقیه ی کلاس ها یا جلو صف توی مدرسه تشویقش کند، حـس بهتری خواهد داشـت. هـنوز هم از این که مــعلم وقتی مرا توی خیابان می بیند، می شناسد و به نام صدایم می زند، احساس غرور می کنم.

به موضوع های متفاوتی علاقه مندم، از کتاب های تصویری و کارتونی گرفته تا کتاب های آشپزی و بازاریابی. این علاقه از عادت به خواندن در کودکی در من شکل گرفته است. وقتی در منطقه ی زندگی خودم به بسیاری از دانش آموزان مدارس به طور خصوصی آموزش می دادم، معمولاً درباره ی کتاب های شرلوک هولمز و هری پاتر با من بـحث می کردند و در همان حال وقتی در ساعت استراحت در دفتر کارم بودم همکارانم را راهنمایی می کردم که چطور پرداخت مالیاتشان را برنامه ریزی کنند.

در حین خوردن شام با مادرم درباره ی طرز تهیه ی غذا صحبت می کردم. مردم به من اعتـماد دارند و سعی می کنند از من راهنمایی بگیرند. این نه به خاطر این است که من دانش بیشتری دارم، بلکه من از آن ها اطلاعات بیشتری دارم. من از عادت خواندنم سپاسگزارم که در دانستن آنچه امروز می دانم کمکم کرده است.

ترجمه و تدوین : فرمهر منجزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

راه های آسان برای کتابخوان کردن کودکان

  خواندن باید مفرح ، جذاب، ساده و راحت باشد. وقتی جذاب باشد، بچه ها دوست دارند این کار را انجام دهند و معمولاً تلاش می کنند این کار را سرعت بخشند. اما اگر خواندن لذتبخش نباشد به کاری عذاب آور تبدیل می شود. مطمئناً هیچ پدر و مادری نمی […]

کمک به طرح های کانون