راه های آسان برای کتابخوان کردن کودکان

 

خواندن باید مفرح ، جذاب، ساده و راحت باشد. وقتی جذاب باشد، بچه ها دوست دارند این کار را انجام دهند و معمولاً تلاش می کنند این کار را سرعت بخشند. اما اگر خواندن لذتبخش نباشد به کاری عذاب آور تبدیل می شود.

مطمئناً هیچ پدر و مادری نمی خواهد برای خواندن با کودکش بجنگد، خواندن مهارتی پایه ای و زیربنایی است ،اما باید جذاب و پرکشش باشد. راکول جارا میلو، ویراستارِ سری کارت های بازی می گوید:

 « خواندن نمی تواند برای کودکانی که ناتوانی دارند لذتبخش باشد.»

از آن جایی که خواندن تنها و مهم ترین راهی است که کودکان برای رسیدن به موفقیت های تحصیلی به آن نیاز دارند، چالش های پیش روی والدین در مقابل کودکان نوخوان شان ، باعث می شود به دنبال یافتن منابع درستی برای دستیابی به دوست داشتنی کردن یادگیری باشند.

در اینجا راه های ساده های برای دست یافتن کودکان به خواندن را بیان می کنیم:

             دنیا ،کتاب شماست

واژه ها و جمله ها همه جا هستند: در فروشگاه ها ، در قطارها، در تابلوهای تبلیغاتی و علائم و پشت جعبۀ انواع برشتوک ها . در هر زمان

ممکن این ها را به کودکانتان نشان دهید.

 mother &child reading8

             شنوندۀ  خوبی باشید

جایتان را عوض کنید و هنگام خواب به جای این که شما قصه بگویید نقش تان را به فرزندتان بدهید و شما شنونده باشید. این راه بسیار خوبی است برای این که خواندن کودک تان را تقویت کنید.

هم چنین کودک تان را تشویق کنید واژه های جدید را با صدای بلند بخواند و از تصحیح کردن او اجتناب کنید ، فقط اشتباهات فاحش او را اصلاح کنید و زیاد از او سئوال نکنید.

 

            زمان قصه گویی

سعی کنید هر روز برای کودک تان چیزی بخوانید. مطالعات نشان داده است کودکانی که هر روز پدر و مادرشان چیزی برایشان می خوانند، بیشتر از کودکان دیگر در سال های ابتدایی مدرسه به خواندن علاقه دارند.

 

   گفت وگو دربارۀ کتاب ها و نویسنده ها

با کودکانتان دربارۀ کتاب ها و نویسنده هایی که زمان کودکی تان دوست داشتید صحبت کنید و به آن ها بگویید چرا این قدر به آن ها علاقه دارید.

 

   روزی به عنوان روز کتاب داشته باشید

هر وقت برایتان امکان دارد کودکتان را به کتابخانه یا کتابفروشی ببرید.

 

    باشگاه کتاب کودکان راه اندازی کنید

بچه ها ایدۀ باشگاه کتاب را خیلی دوست دارند و حتی بچه های کوچک هم برای شرکت در برنامه های خواندن جمعی و فعالیت های اجتماعی ، می توانند راه درازی را هم بروند. تلاش کنید از میان داستان ها تعدادی را برای فعالیت های نمایشی انتخاب کنید و آن ها را به صورت زنده اجرا کنید. هر زمان که نیاز بود با گفت و گو به کمک بچه ها بروید.

 

      بازی های خواندن انجام دهید

در فروشگاه ها تعداد زیادی اسباب بازی های خواندنی وجود دارد، مثل بازی های فکری یا کارت های آموزشی یا کارت های هوش و … که شما می توانید با گروه های سنی مختلف این بازی ها را انجام دهید. با این کارت ها هر جایی می توانید بازی کنید، در خانه ، هواپیما، اتومبیل، هنگام رفتن به تعطیلات و …

     راهنمایی کودکتان را دنبال کنید

کودکان به راه های مختلف و با سرعت های متفاوت می آموزند. موفقیت خواندن کودکتان را با راهنمایی او تضمین کنید. اجازه دهید علایق کودکتان راهنمای شما باشد. کودکان معمولاً دوست دارند مجموعه کتاب های داستانی یک نویسنده را بخوانند. این کتاب ها را با هوشمندی برای آن ها تهیه کنید.

 

      کتاب، مناسب ترین هدیه است

کتاب با ارزش است . به مناسبت هایی مثل شروع تعطیلات ، تولدها و مسافرت ها به کودکان کتاب هدیه دهید .آن ها را تشویق کنید به دوستانشان کتاب هدیه بدهند.

آماده، حاضر، بخوان !

برنامه ریزی درستی برای خواندن یک کتاب ، مجله یا روزنامه انجام دهید. زمانی که فرزندتان بداند خواندن چقدر برای شما اهمیت دارد، متوجه می شود خواندن هم بخشی از کارهای روزانه است.

ترجمه و تدوین : فرمهر منجزی

منبع:مجلۀ واشنگتن فامیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بلند خوانی کلید موفقیت یادگیری

در اکثر فرهنگ ها ، داستان گفتن و شنیدن از قدیمی ترین رسوم است. داستان ها از نسلی به نسلی گفته و بازگفته شده است. کودکان مانند بزرگسالان از شنیدن داستان لذت می برند. اگر به جمع کودکانی که دور هم نشسته اند و کسی برای آن ها کتاب می […]

کمک به طرح های کانون