ادبیات را وارد زندگی کنید

                                                                                          ba1178           

میانِ صفحه های افسانه های محبوبتان قدم بگذارید

اگر می خواهید اشتیاق به خواندن کتاب های خوب را با فرزندتان شریک شوید ،سعی کنید از بعضی روش هایی که برای دستیابی به تجربه های خواندن وجود دارد استفاده کنید و از کودکتان خواننده ای برای تمام عمر بسازید.

٭ گوشه ای دنج برای خواندن طراحی کنید.

برای یافتن مواد لازم با کودکتان همراهی کنید- یک گلیم،عکس ها یا پوسترهایی برای دیوار،قفسه های ارزان ،یک چراغ برای این که این محل را برای خواندن و فکر کردن کاملاً روشن کند. شاید بهتر باشد ساعتی  را برای خواندن تمام اعضای خانواده مشخص کنید.در این صورت می توانید از اتاق نشیمن استفاده کنید. برای خواندن دسته جمعی بین ساعت 7 تا 8 بعداز ظهر مناسب است.

٭ کودکتان را تشویق کنید دفتر روزانه ای تهیه کند.

تشویقش کنید در این دفتر مشخصات کتابی که خوانده یا واکنشش را نسبت به آن کتاب بنویسد یا شاید نظرش را درباره ی تصویرها و سئوال های دلخواهش. چنین دفتر یادداشتی می تواند نشان دهنده ی واژه هایی باشد که از هر کتابی یاد می گیرد.

٭ به کودکتان پیشنهاد کنید به نویسنده ی محبوبش نامه بنویسد(پیش دبستانی ها می توانند از شما بخواهند نامه شان را بنویسید).

بسیاری از نویسنده ها صفحه های اینترنتی دارند یا نامه هایشان را از طریق ناشرشان می گیرند.(در صفحه عنوان کتاب ،نشانی ناشر یا نویسنده را پیدا کنید.) بعضی از نویسنده ها نامه های شخصی کمی دریافت می کنند و به همه ی آن ها پاسخ می دهند. در حالی که برخی نامه های بسیاری دریافت می کنند و به ناچار به برخی از آن ها پاسخ می دهند. درهر صورت چند هفته زمان برای دریافت نامه اختصاص دهید.

٭ باشگاه کتاب خانوادگی تشکیل دهید.

که شامل بزرگ ترها و بچه مدرسه ای ها باشد تا کوچک ترها را تشویق کند درباره ی ادبیات فکر کنند. ادبیات کودکِ خوب می تواند همه ی اعضای خانواده را خوشحال کند.

عکس العمل خیالی

٭ نامه ای برای یکی از شخصیت های کتاب بنویسید . از یک پیام ساده مثل:« چقدر متأسفم که سگ تان را گم کرده اید.» برای دعوت آن شخصیت به دوستی شروع کنید. در این مرحله کودک شما می تواند از تخیلش استفاده کند.

٭ یک صفحه از کتاب مورد علاقه تان را بازی کنید،مثل نمایش.

بعضی از بچه ها از این که یک صحنه را با رقص انجام بدهند،بیشتر از کشیدن نقاشی یا دیدن فیلم لذت می برند. یا این که عروسک های ساده ای درست کنید که قصه را با او نمایش بدهید. یکی از راه های آشنا برای بازآفرینی داستان محبوبتان این است که تصاویر متحرکی درست کنید و با استفاده از جعبه کفش آن را نمایش بدهید(شبیه شهر فرنگ). شاید بتوانید با گِلِ رُس یا مواد دیگر عروسک های کوچکی برای نمایش درست کنید.

٭بعضی بچه ها دوست دارند موقع نوشتن سبک نویسنده ی مورد علاقه شان را تقلید کنند.

برای این که در این کار به آن ها کمک کنید،به آن ها بگویید به این فکر کنند که چه چیز این نویسنده برای آن ها خاص بوده است. آیا این نویسنده جمله های کوتاه استفاده کرده یا این که در کتابش گفت و گو را بیش تر به کار برده است؟آیا طنز او بیشتر بوده ؟یا استفاده از حیوانات سخنگو و یا حیوانات تخیلی یا موجودات اسطوره ای؟

٭ بعد از خواندن یک کتاب آهنگین یا شعر های کودکان ،از کودکتان بخواهید سعی کند یک شعر با همان سبک بنویسد.

بعضی از بچه ها وقتی کلید واژه ها را به آن ها بدهید عکس العمل خوبی نشان می دهند و با استفاده از آن ها به فکرفرو می روند و برای نوشتن تلاش می کنند.واژه هایی مثل “هاپو” یا “ابر” .کودک در پنج دقیقه با استفاده از این واژه ها شعری می نویسد.حالا هر چه می خواهد باشد.

یادگیری ادبیات کودک

٭ آیا همیشه تصویر به اندازه ی هزاران کلمه ارزش دارد؟

کودکتان را تشویق کنید هر دو سوی این بحث را لمس کند،با استفاده از تصویری که جزییات و اختلاف ها را به خوبی نمایان کند. بعد به او فرصت دهید رویدادی از کتاب را بیاید که به نظر او امکان به تصویر در آمدن ندارد. چه وقت تصویرها خیلی باارزش تر از کلمات هستند و به عکس؟

٭ بازی با کلمات.

معماهای لفظی و بازی با کلمات را در کتابی که فرزندتان خوانده است یادداشت کنید. وقتی به اصطلاحاتی مثل “باران مثل دُم اسب می بارد” عادت کرد،درکش از اصطلاحات و کنایه های پیچیده تر بیش تر می شود.

٭ به دنبال اطلاعات بیش تری باشید.

کودکتان را تشویق کنید درباره ی زندگی یک نویسنده تحقیق کند،یا در میان واژه های ناآشنا و اطلاع رسان جست و جو کند.اسم مکان ها ،وقایع تاریخی و ایده هایی که از کتاب می گیرد.

٭ یک افسانه یا حکایت خلق کنید.

بعد از خواندن یک حکایت کوتاه یا افسانه مسلماً می خواهد حکایت کوتاه یا افسانه ی خودش را بنویسد(در دو یا سه پاراگراف).  این حکایت می تواند بر اساس اتفاق های زندگی خودش باشد.این گونه اگر رفتار کسی جاه طلبانه،خلاف حقیقت،از روی سستی و تنبلی یا ناقص باشد در داستان به شکل دیگری جلوه می کند.کودکتان را تشویق کنید جزییات را درباره ی اتفاقی که افتاده است بگوید.و البته فراموش نکنید داستان اخلاقی باشد.

 

  نوشته ی سوزان ک. پیری

  ترجمه ی فرمهر منجزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

با فهرج آشنا شوید!

از فعالیت‌های کتابدارها در کتابخانه‌ها معرفی روستا و آداب و رسوم، بزرگان روستا، محصولات کشاورزی، شغل اهالی و… است. به همین دلیل یکی از آموزش‌های دوره‌های کتابداری و آموزش‌هایی که در کتابخانه‌ها ارائه می‌شو نوشتن گزارش و نوشتن اطلاعاتی دربارۀ روستا و تهیۀ بروشوری است که روستا را معرفی کند. […]

کمک به طرح های کانون