فعالیت های هنری

کار با کودکان ، نیازمند تقویت قوۀ تخیل و استعدادهای نهفتۀ آن هاست. هنر وسیله ای است که به این نیاز پاسخ می دهد و از طریق فعالیت های هنری ذهن کودک آمادۀ پذیرش مطالب پیچیده تر می شود.

گنجه2

گروه هنر با هدف انجام فعالیت های هنری در کتابخانه ها و انجام امور هنری مربوط به انتشارات و تبلیغات از همان آغاز کار در کانون تشکیل شد.

این گروه در بیشتر فعالیت ها مشارکت داشته است. اعضای آن در سفرهای همکاران به کتابخانه ها همراه می شوند. عکس و فیلم تهیه می کنند و بعد از آن گزارش تصویری را به شکل آلبوم و پوستر ارائه می دهند.

از فعالیت های دیگر این گروه برگزاری نمایشگاه های نقاشی، سفالگری ، عکس، مجسمه و  … و فروش آن ها به نفع کتابخانه ها است.

گروه هنر همکاری نزدیکی با گروه انتشارات دارد . طراحی و صفحه آرایی نشریات و بروشورها و جزوه ها و کتاب ها به عهدۀ این گرو ه است.

در سفر به روستاها ، یک یا چند عضو این گروه برای کودکان کارگاه های کاردستی، نقاشی، نمایش خلاق و … برگزار می کنند.

untitled13

بررسی کتاب های کاردستی و هنر، فیلم های مناسب و تهیۀ وسایل لازم برای آموزش هنر به عهدۀ این گروه است.

در شرایط ویژه مانند رخدادهای غیرمعمول همچون زلزله و سیل گروه هنر فعالیت بیشتری دارد. برای مثال پس از زلزله بم در سال 1382 اعضای گروه هنر با دیگر اعضای گروه های فعال در کتابخانه ها، راهی منطقۀ زلزله زده شدند و در آنجا برنامه هایی چون موسیقی درمانی، بازی خلاق، اجرای تئاتر عروسکی را در چادر ها و کانکس ها اجرا کردند.

از دیگر فعالیت های گروه هنر می توان به برگزاری کارگاه هایی اشاره کرد که هدفش گسترش آرمان ها و پیام های کانون است. در این کارگاه ها که به مناسبت هایی چون روز جهانی کودک ، روز جهانی کتاب کودک و نمایشگاه بین المللی کتاب برگزار شده است ، همکاران گروه برنامه هایی خلاق داشته اند. از آن جمله می توان به برگزاری کارگاه نقاشی و مجسمه سازی و اجرای نمایش خلاق در شهر کتاب مرکزی، در نمایشگاه بین المللی، در پارک دوستدار کودک و پارک فدک اشاره کرد.

این گروه علاوه بر فعالیت های کتابخانه ای ، برای جمع آوری کمک های مالی نمایشگاه های هنری و بازارهایی برگزار می کند .

نمایشگاه

اجرای چند برنامه کنسرت موسیقی نیز از فعالیت های این گروه برای جمع آوری کمک های مالی بوده است.

دستاوردها:

–        در تمام کتابخانه ها بچه ها فعالیت های هنری اعم از نمایش ، نقاشی، کاردستی، سفالگری انجام می دهند. آثار آن ها در کتابخانه ها به نمایش در می آید و زینت بخش کتابخانه می شود. این فعالیت ها اعضاء بیشتری را در کتابخانه جذب کرده است.

–        آموزش هنر در روستاها، که امکان آن در خانواده ها و مدارس وجود ندارد،باعث تقویت مهارت های هنری و شکوفایی استعدادها شده است.

–        بخشی از اوقات فراغت تابستانی کتابخانه  به کارهای هنری اختصاص یافته است.

–        طی ده سال مجموعۀ بزرگی از آلبوم های عکس ، گزارش های تصویری و پوسترهای مرتبط با فعالیت های کتابخانه ها فراهم آمده است.

–        وسایل تبلیغاتی و اطلاع رسانی از قبیل (بنر، تابلو، پوستر، بروشور، آلبوم و فیلم) تهیه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

به یاد دوست

با کمال تأسف با خبر شدیم یکی از اعضای خوب کتابخانه‌ی روستای آبادان از توابع شهرستان ایرانشهر، از میان ما رفت. علی دامنی از اعضای فعال کتابخانه در اثر تصادف جانش را از دست داد. جایش در میان همه‌ی دوستان و خانواده خالی است. همه‌ی همکاران کانون توسعه این مصیبت […]

کمک به طرح های کانون