به تفاوت ها احترام بگذاریم

مؤسسه پژوهشی کودکان دنیا هر ماه نشستی تخصصی در حسینیه ارشاد برگزار می کند. نشست این ماه (7 آذر 1392 )انجمن با عنوان کودکان با نیازهای ویژه و نقش جامعه، دیدن، شناخت، مسئولیت بود. انجمن اوتیسم هگمتانه، انجمن خورشید، انجمن کوچولوهای ایران و کودکان با آسیب های اجتماعی.

خانم دکتر جولایی مطالبی دربارة بیماری اوتیسم که بیماری ژنتیکی است صحبت کرد. وی گفت عوامل محیی از جمله آلودگی های محیط زیست در بیماری های ژنتیکی مؤثر است. در بخشی از صحبت ها خانم جولایی ویژگی های افراد اوتیسمی را این گونه برشمردند:

از تماس چشمی حذر می کنند، در همدلی دچار مشکل هستند، بخشی از مغزشان که باید حالات صورت را درک کند، کار نمی کند. منطق گرا هستند و نمی توانند بازی های وانمودی انجام دهند. اختلالات کلامی دارند. 40% مبتلایان به اوتیسم از سطح متوسط هوشی پایین تر و حدود 10% آن ها از سطح عادی بالاتر و نابغه اند.

انجمن هگمتانه سعی می کند مشاوره های تخصصی در این مورد به خانواده ها بدهد. دومین انجمن، انجمن خورشید (انجمن حمایت از حقوق توانخواهان دیرآموز) بود. خانم کیان ارثی دربارة ویژگی های دیرآموزان گفت، آن ها مهربان، هیجان زده، عجول و آسیب پذیرند. توجه و تمرکزشان کم است. وی از فعالیت هایی که این انجمن انجام می دهد گفت و از حرفه آموزی افراد توانخواه. بیرون از سالن هم کارهای دستی توانخواهان را برای فروش ارائه کرده بودند. سومین انجمنی که معرفی شد، انجمن کوچولوهای ایران بود. آقای حبیب ابراهیمی گفت در این انجمن کلاس های آموزشی کامپیوتر، مهارت های زندگی و روابط بین المللی دراند. این انجمن حدود 4 سال است تأسیس شده است و گروهای مختلف سنی عضو آن هستند.   

آخرین انجمنی که خودش را معرفی کرد، انجمن کودکان با آسیب های اجتماعی بود. خانم سیادت از این انجمن آماری دربارة کودکان کار و خیابان و وضع آن ها داد.

او گفت اکثر این بچه ها با موافقت خانواده وارد کار می شوند. او از مردم خواست با این بچه ها مهربان باشند و همدلی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بازار شب یلدا

  کانون توسعۀ فرهنگی کودکان روز پنجشنبه 29 آذر بازاری در فرهنگسرای ارسباران برگزار کرد. این بازار که درآن خوراکی های شب یلدا و صنایع دستی عرضه می شد، از ساعت 11 صبح تا شش بعدازظهر ادامه یافت و فروش خوبی داشت. عواید این بازار صرف کتابخانه ها و کودکان […]

کمک به طرح های کانون