چگونه سلامت محیط زیست را جدی بگیریم؟

زمین سرمایه مشترک بشر برای نسل حاضر و نسل‌های آینده است؛ به همین دلیلی تمامی تلاش‌هایی که برای حفاظت محیط زیست انجام می‌شود در حقیقت گام برداشتن در مسیر حفظ نسل بشری است.
برای اینکه بتوان مردم را ملتزم به حفظ محیط زیست کرد باید به جای تکیه بر قواعد حقوقی به ترویج قواعد اخلاقی مربوط به محیط زیست پرداخت. اگر چه جرایم و مجازات‌های مربوط به محیط زیست نقش بزرگی در کاهش آسیب به محیط زیست دارد، اما اگر مردم از دورن خود را ملتزم به احترام به محیط زیست ندانند از دست قوانین و مقررات هم کاری ساخته نخواهد بود. بايد گفت كه اخلاق زيست محيطي حال‌نگر و آينده‌نگر است؛ چرا كه علاوه بر امروز، نسل‌هاي فردا را نيز مورد توجه قرار مي‌دهد و اين همان موضوعي است كه اصل 50 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران به آن تاكيد مي‌كند؛ در اين اصل آمده است كه “در جمهوری‏ اسلامی، حفاظت‏ محیط زیست‏ كه‏ نسل‏ امروز و نسل‌های‏ بعد باید در آن‏ حیات‏ اجتماعی‏ رو به‏ رشدی‏ داشته‏ باشند، وظیفه‏ عمومی‏ تلقی‏ می‏شود. از این‏ رو فعالیت‌های‏ اقتصادی‏ و غیر آن‏ كه‏ با آلودگی‏ محیط زیست‏ یا تخریب‏ غیر قابل‏ جبران‏ آن‏ ملازمه‏ پیدا كند، ممنوع‏ است.”
کارگروه زن و علم انجمن ترویج علم پیشنهاد کرد تا در هفته محیط زیست، در یکی از مناطق شهر تهران علاوه بر آموزش علمی، آموزش عملی در راستای تشویق زنان به حفظ محیط زیست برنامه ای برگزار شود. در همین راستا در روز 18 خرداد انجمن ترویج علم ایران با همکاری موسسه خیریه ایلیا و کانون توسعه فرهنگی کودکان، کتابخانه حسینه ارشاد، موزه علوم و فناوری، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و سازمان حفاظت محیط زیست ، در جهت آموزش حفاظت محیط زیست و ترویج شیوه¬های زندگی سالم کارگاه آموزشی برای مادران خانه دار برگزارکردند.
دراین کارگاه آموزشی که از ساعت 9 صبح تا 12 ظهر در محل موسسه خیریه ارتقای سلامت زندگی ایرانیان (ایلیا)، واقع در منطقه 20 تهران(شهرری)، ابتدا رئیس انجمن ترویج علم ایران خانم دکتر اکرم قدیمی ضمن خوشامدگویی به مراجعه کنندگان، درخصوص نحوه فعالیت انجمن ترویج علم سخنرانی کردند و سپس خانم سام نیا از کانون توسعه فرهنگی کودکان در مورد چگونگی حفاظت از محیط زیست توضیحاتی دادند و در ادامه به مادران نحوه دوخت کیف پارچه ای چند لایه برای انجام خرید روزانه توسط سرکارخانم خراسانچی آموزش داده شد. هدف از تشکیل این کارگاه، آموزش عموم مردم برای کاهش استفاده از نایلون در جهت حفظ محیط زیست بود. هر کیسه نایلونی 300 تا 500 سال زمان برای بازگشت به طبیعت لازم دارد. همچنین به موازات برگزاری کارگاه آموزشی برای مادران به کودکان نیز توضیحات و آموزش هایی جهت حفظ و نگهداری محیط زیست داده شد و از طرف کانون توسعه فرهنگی کودکان به آنان نحوه ساخت عروسک به وسیله بطری های پلاستکی آموزش داده شد.

خانم ها شهین باوری، آذین باوری ومنصوره حائری از کانون توسعه با مادران به دوخت و دوز مشغول شدند.
هم چنـین همـکاران کـانون توسـعه با کودکان و نوجوانان به آموزش ساخت انواع عروسـک با دورریزها ( بطری های پلاستیکی و پارچه های دور ریز ) پرداختند.
خانم سامی نیا همـکار دیگر کانون توسـعه در سـه گروه مخـتلف با نوجوانان نمـایش خلاق « درخت بخشنده » را کار کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

جلسه عمومی و کارگاه تهیۀ متون آموزشی

در جلسۀ عمومی اعضای فعال کانون توسعۀ فرهنگی کودکان که در 26 خرداد 93 برگزار شد،خانم سعیدی، عضو کمیته آموزش کانون درباره ی بازنویسی جزوه های آموزشی کانون که از قبل تهیه شده بود و آمـاده کردن جزوه های آموزشی در آینده، کارگاهی دو ساعته ای برگزار کرد. هدف این […]

کمک به طرح های کانون