اجوارکلا و سبزها

 

روزهای 23 و 24 دی ماه برای  برگزاری کارگاه هایی برای اعضای کتابخانه سفری به کتابخانه اجوارکلا داشتیم.

روز چهارشنبه بعداز ظهر اعضای گروه سبز به کتابخانه آمدند. ابتدا بچه ها گزارشی از فعالیت های چند هفتۀ گذشته دادند. بچه های گروه سبز که شانزده نفر هستند هر هفته چهارشنبه با هم جمع می شوند ، یک کتاب با موضوع محیط زیست می خوانند و برای فعالیت های زیست محیطی در روستا برنامه ریزی می کنند.

در این جلسه تعدادی علاقه مند جدید هم به گروه اضافه شدند. بخاطر این که گروه شلوغ نشود و نظم به دست آمده از بین نرود، از افراد جدید خواستم گروه شان را جداگانه و در روز دیگری تشکیل دهند.

در این جلسه هم چنین بعد از خواندن یک کتاب، چگونگی نوشتن معرفی کتاب را به بچه ها آموزش دادم و آن ها به عنوان تمرین برای کتابی را که خوانده بودند؛ معرفی نوشتند.

 

DSC04200

DSC04205

DSC04206

بعد از این جلسه کمی دربارۀ مسائل دیگر نوجوانانی که به کتابخانه آمده بودند صحبت کردیم. برای بعضی مشکلات آن ها کتاب های سادۀ روانشناسی را به آن ها پیشنهاد دادم. از آن گروه هم خواستم روزی را تعیین کنند و برای خواندن کتاب ها با هم و گفت و گو در بارۀ کتاب یک روز در هفته در کتابخانه جمع شوند.

روز پنجشنبه با بچه های دبستانی کارگاه ” راه های نوشتن” را برگزار کردم. در این گروه هم حدوداً 15 بچه ی سال های پنجم و ششم دبستان شرکت داشتند. ابتدا در بارۀ نامه نگاری، چگونگی نوشتن نامه و انواع نامه صحبت کردم. یکی دو کتاب از جمله آقای هنشاو عزیز و نامه به معلم عزیزم را خواندم. بعد کتاب ها را به بچه ها دادم تا در خواندن مشارکت کنند. بعد از آن هم از آن ها خواستم به هر کسی می خواهند نامه ای بنویسند.

استقبال بچه ها از نوشتن نامه نسبتاً خوب بود. اما طبق معمول بچه ها نامه هایی پر از غلط  نوشتند. ذخیرۀ واژگانی دانش آموزان کم است. به همین دلیل نوشتن برایشان مشکل می شود.

  • فرمهر منجزی

DSC04115 DSC04118DSC04116

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

نقش خواندن و نوشتن در زندگی فردی

کارگاه یک روزۀ مهارت خواندن و نوشتن و آشنایی با مقدمات آن زیر عنوان “چرا باید خواند،چرا باید نوشت” در روزهای 23و24 دی ماه در محل کتابخانه اجوارکلا ی آمل برگزار شد.در این کارگاه 13نفر از دانش آموزان دو دورۀ تحصیلی دبستان و راهنمایی شرکت داشتند و ضمن آشنایی با […]

کمک به طرح های کانون