شش دوره تجربه

کانون توسعه فرهنگی کودکان اول تا ششم شهریور ماه امسال(1393) ششمین دورۀ آموزش کتابداران کتابخانه‌های روستایی را در اردوگاه ولی امر در منطقه دربند تهران برگزار کرد.

 مراسم افتتاح این دوره روز اول شهریور ماه ساعت 7 بعدازظهر در محوطۀ باز اردوگاه با حضور مهمانان و همراهان کانون، برگزار شد.

 در ابتدای برنامه خانم منیر همایونی، مدیر اجرایی کانون توسعه فرهنگی کودکان، دربارۀ فعالیت کتابخانه‌های کانون، اسا‌می‌کتابخانه‌ها و استان‌هایی که کانون در آن‌ها فعال است، ویژگی‌های هر یک از کتابخانه‌ها و تفاوت‌های هر روستا با روستای دیگر گفت. کانون توسعه در خراسان جنوبی،کردستان،سیستان و بلوچستان، کرمان ،یزد ، گیلان و مازندران کتابخانه دارد. همچنین دربارۀ مواد آموزشی دوره‌های مختلف آموزش کتابداران و تأثیر آن در بالا رفتن توانایی کتابداران و تقویت توان محلی توضیحاتی داد. خانم همایونی در بخشی از صحبت‌هایش از فعالیت‌های کانون در زمان‌های بحرانی مثل وقوع زلزله و فعالیت‌هایی که در بم ، لرستان و تبریز بعد از زلزله انجام شده بود، یاد کرد.

 

eftetahieh3

         بعد از خانم همایونی دو نفر از کتابدارها صحبت کردند و تجربۀ خودشان را از کارهایشان کتابخانه با مدعوین در میان گذاشتند و از تأثیری که کتابخانه در روستا گذاشته و تحولی که ایجاد کرده است، گفتند.

  اکرم قائد رحمتی ،کتابدار کتابخانۀ روستای کلنگانه در استان لرستان،چنین گفت:

6th e

با سلام 

 به نام خداوند دوستدار دانائی، به نام خداوند دوستدار زیبایی و به نام خدایی که دوستدار دوستداران صلح و آرامش و آسایش اولاد بشر است.

و این دوستداران چه کسانی هستند؟

کسانی که از جان و مال و وقت خود بی هیچ چشمداشتی می­گذرند تا همه­ی کودکان روستایی ایران همچون بچه­های دیگر دنیا لبخند بزنند و کتاب به دست بگیرند و برای ساختن دنیایی پر از صلح و دانایی به پا خیزند.

آری! این کسانی را که خدا دوستشان دارد، همه ‌می‌شناسید. اینان در مجموعه­ای به نام کانون توسعه­ی فرهنگی کودکان جمع شده­اند و گل سرسبد آنها استادِ فرزانه، خانم همایونی است.

من در جایگاه یک کتابدار روستایی این شناخت و معرفت خود را مدیون این عزیزان می­دانم. قبل از ورود به کتابخانه، قلب­های ما نسبت به هم زیاد خوشبین و صمیمی‌نبود و دل­ها  تقریبا از هم دور بود. آبی آسمان برای ما مفهو‌می‌نداشت. ولی روزی عده­ای فرشته به سرزمین ما پای گذاشتند و بذر شادی و دوستی را در دل­های ما پاشیدند و هرازگاهی با دست مهربان خود این بذر را آبیاری ‌می‌کردند. واینک این بذر به ثمر نشسته و تبدیل به نهالی با گل­های زیبا شده است.

بچه­های نسل اول کتابخانه ­ی ما در اردوهای کشوری شرکت فعال دارند. در انشانویسی منطقه مقام اول را می­آورند، در روخوانی کتاب مقام می­آورند و حتی برای ورود به دانشگاه­ها ثابت­قدم شده­اند.

مردان روستا، زنان را باور کرده­اند. زنان روستا همچون مردان به دنیا نگاه می­کنند. دیگر هیچ زنی احساس افسردگی و خمودگی نمی­کند. بعد از ورود کتابخانه به روستایم،  روزبه­روز کوچه­های روستای من زیباتر می­شود و روابط مردم با هم زیبا و زیباتر ‌می‌شود.

بعد از او مریم اسماعیلی ،کتابدار کتابخانۀ روستای اجوارکلا در نزدیکی آمل در استان مازندران صحبت کرد و تجربۀ بچه‌های کتابخانه را بعد از گذراندن کارگاه محیط زیست و تشکیل گروه”دهکدۀ سبز” گفت. مریم اسماعیلی گفت:

eftetahieh

یاد گرفتم هیچ لذتی بالاتر از لذت مطالعه نیست واین که چقدر ‌می‌شود  با برنامه ریزی و مدیریت فرهنگ مطالعه را در جامعه رواج داد. خیلی‌ها ‌می‌پرسند ملتی که گرسنه است و لباس و غذا نیاز دارد و هزاران مشکل دیگر،  چه احتیاجی به کتاب  و کتابخانه دارد. من ‌می‌توانم ثابت کنم ملتی که کتاب ‌می‌خواند گرسنه ن‌می‌ماند. ‌می‌تواند محیط زیستی زیبا و عاری از زباله داشته باشد و ‌می‌تواند هزاران کار دیگر بکند . من ‌می‌توانم دلایل زیادی برای فعالیت‌هایی که در کتابخانه انجام ‌می‌دهیم و تأثیر آن‌ها بگویم.

ما در کتابخانه مان کارگاه شاهنامه خوانی کودکان و بزرگسالان داریم. کارگاه محیط زیست داریم که هم کودکان و هم بزرگسالان در آن شرکت ‌می‌کنند و گروه محیط زیست را تشکیل داده اند. در این گروه فعالیت‌های زیادی ‌می‌شود، از جمله برگزاری مسابقۀ “زشتی‌ها وزیبایی‌های روستای من”. از بچه‌ها خواستم از زباله‌های پراکنده در کنار شالیزارها و از  مناظر زیبای روستا عکس بگیرند و این عکس‌ها را در نمایشگاهی به نمایش گذاشتیم. پیاده روی با هدف جمع آوری زباله‌ها از دیگر کارهای این گروه بود. خوشبختانه بیشترین شرکت کنندگان خانم‌ها بودند. تشکیل تیم فوتسال هم از فعالیت‌های کتابخانه بود. کارگاه‌های آموزشی مثل زبان انگلیسی ،خیاطی و گلیم بافی در کتابخانه داریم.

برگزاری کارگاه بیماری‌های زنان با همکاری بهداشت محله از دیگر فعالیت‌هایمان بود. برای جذب آقایان به کتابخانه، کلاس پرورش قارچ و بازاریابی و فروش آن را برگزار کردیم. هم چنین مسابقه‌های روزنامه نویسی، تیراندازی و عکاسی برگزار کرده ایم.

 

 در ادامۀ برنامه خانم شکیبا قسمتی از شاهنامه را با نقالی اجرا کرد. بعد از نقالی آقایان جواد کاوندی و محمدحسین پورقطعه ای موسیقی اجرا کردند. پایان بخش برنامه هم نقالی خانم سامره مفتون بود.

فرمهر منجزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

کارگاه آموزشی تسهیلگری فعالیتهای آموزشی و فرهنگی در روستا

اولین بار کتابداران جوان “کانون توسعه فرهنگی” را در سال 1388 در سومین کارگاه آموزشی در روستای سرسبز و زیبای “اسب ­چین” در تنکابن دیدم. در آن کارگاه که موضوع آن “نقش و ارتباط کتابدار روستا با مدرسه” بود، کتابداران هنوز در آغاز کار و در تلاش برای جذب هرچه […]

کمک به طرح های کانون