زنده باد زاینده رود

zayandeh rood

نوشتۀ:مهرنوش ضیاء شهابی، تصویرگر: طاهره محبی، تهران:انتشارات فنی ایران، 24صفحه.

خلاصۀ کتاب: زاینده رود از دامنۀ کوه های بختیاری جاری می شود  و آبی پاک و زلال دارد. دوایل بختیاری چهارلنگ و هفت لنگ از آب این رود دام های خود را سیراب می کنند و رود پس از عبور از محل زندگی این دوایل به جلگه می ریزد و به شهر زیبای اصفهان می رسد. ولی امروزه این آب براثر بی توجهی مردم تیره و کثیف شده است.

گروه سنی مخاطب: دبستان و راهنمایی

شرح جلسۀ کتابخوانی و فعالیت های مرتبط با آن:
درپی خواندن این کتاب، 25 نفر از بچه ها برای پاکسازی محیط زیست داوطلب شدند. بچه ها را به گروه های 5 نفره تقسیم کردیم که هر گروه یک سرگروه داشت. آن ها خیابان ها و محله های اطراف کتابخانه را تمیز کردند و علاوه برآن به درخانه ها رفتند و با ساکنان آن ها صحبت کردند که زباله نریزند. بچه ها این کار را با شور و شوق فراوانی انجام دادند و خانواده ها وقتی کار بچه ها را دیدند، خودشان نیز به آن ها کمک کردند.

نتیجۀ ارزیابی: دراین جلسۀ کتابخوانی، بچه ها یاد گرفتند وقتی برای تفریح به طبیعت می روند، زباله نریزند و آب های جاری مثل رودها و نهرهارا کثیف نکنند، زیرا با ریختن زباله جان موجوداتی را که ازآن استفاده می کنند، به خطر می اندازند.

زهرا رکن آبادی، کتابخانۀ روستای فهرج، استان کرمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

کتاب فرهنگ افسانه های مردم ایران

فرهنگ افسانه های مردم ایران، گردآورندگان : علی اشرف درویشیان و رضاخندان ( مهابادی )، تهران، کتاب و فرهنگ 1380 این مجموعه کتاب که شامل افسانه های ایرانی از سراسر کشور است، در طی ده سال فعالیت ما در کتابخانه های روستایی، پرخواننده ترین مجموعه بوده است. تقریباً تمام کتابداران […]

کمک به طرح های کانون