تاریخ و فرهنگ مشترک

گردهمایی « انجمن دوستی ایران و تاجیکستان » با حضور گروهی از اعضای انجمن و نیز برخی شخصیت های ادبی و فرهنگی از جمله دکتر محمد علی اسلامی ندوشن در محل باشگاه بانک تجارت برگزار شد. در این نشست که با هدف بررسی راه های گسترش برنامه های هنری و فرهنگی و تعامل بیشتر دو کشور در زمینه مشترکات زبانی و علایق فرهنگی برگزار شد، آقای مرتضی ندایی عضو هیئت مدیره انجمن به تشریح اقدامات انجام شده  و برنامه های پیش بینی شده برای جذب اعضای تازه پرداخت و اعلام کرد برای برپایی ” هفته تاجیکستان ” در خانه هنرمندان تهران اقداماتی صورت گرفته است. در ادامه جلسه دکتر شبستری رییس انجمن به ضرورت گسترش فعالیت های سازمان ها و تشکل های مردمی ( سمن ها ) در این زمینه پرداخت و گفت نمی توان انجام کلیه امور اجتماعی و فرهنگی را از دولت ها انتظار داشت.

Anjoman dosti Iran Tajikestan

پس از نمایش سکانس هایی از دو فیلم بلند و مستند ساخته آقای نوایی در مورد تحولات سال های اخیر کشور تاجیکستان، دکتر محمد اسلامی ندوشن، چهره برجسته فرهنگ و ادبیات ایران، طی سخنانی با اشاره به این که تاجیکستان نزدیک ترین خویشاوند ایران است، گسترش هر چه بیشتر ارتباط بین کشورهای فارسی زبان را در آینده آرزو کرد. وی با تشریح دو سفر خاطره آفرین خود به تاجیکستان پیشنهاد سال های قبل خود مبنی بر تشکیل کانون یا اتحادیه ای از کشورهای فارسی زبان و دارای تاریخ و فرهنگ مشترک را بازگو کرد و فعالیت « انجمن دوستی ایران و تاجیکستان » را گام اولیه و مقدمه مناسبی برای این حرکت خواند.

Dr.shabestari

لازم بذکر است که کانون توسعه فرهنگی کودکان و « انجمن دوستی ایران و تاجیکستان » در زمینة ارسال و اهدای کتاب به کتابخانه های تاجیکستان با هم همکاری دارند و چند تن از اعضای کانون هم در این نشست حضور داشتند.

                                                                                                                                                                 فرمهر منجزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

اهدای کتاب به سه کتابخانه

بنا به توصیه و حمایت مالی خانم دکتر شهشهانی و درخواست دهیاری روستای طرود برای کمک به دبیرستان دخترانه « گل نرگس» و هیئت امنای مسجد امام جعفر صادق آغاجاری برای کمک به کتابخانة عمومی این شهر، حدود دویست و پنجاه جلد کتاب برای هریک از این دو کتابخانه ارسال […]

کمک به طرح های کانون