پنجمین دوره آموزشی کتابداران روستایی

پنجمین دوره آموزش کتابداران روستایی از دوم تا دهم شهریور ماه در شهر سنندج برگزار شد. محور اصلی این دوره اسـتفاده از روش های خلاق در آمـوزش بود و آشـنایی باتکنیک های خلاقیت.
این کارگاه که با حضور 40 نفر شرکت کننده برگزار شد. کتابداران پانزده کتابخانة روستایی و دستیارانشان و دو کتابدار میهمان از کتابخانة دُماب از توابع اصفهان و کتابخانة فاطمه ها در کرمان در این دوره شرکت کردند.

1)

در دوره یک هفته ای آموزش که در پنج روز برگزار شد، خلاقیت و ویژگی های آن، تکنیک های فردی و جمعی، تبلیغات موانع خلاقیت، آشنایی با فن آوری، گزارش نویسی و مستند سازی، مخاطب شناسی کودک و نوجوان و مادران، آشنایی با وظایف کتابداران و فعالیت آن ها و بررسی برگه های گزارش، از موارد مطرح شده در این دوره بود.

علاوه بر کارگاه های آموزشی برنامه های فرهنگی و بازدید از مکان های تاریخی و دیدنی سنندج نیز جزو برنامه های دوره بود.

2

تمام آموزش ها همراه با فعالیت های عملی اجرا شد. برنامه ریزی برای این دوره آموزشی از مدت ها پیش در کمیته آموزش و پژوهش آغاز شد. تمام کتابداران و همراهانشان یک روز پیش ازشروع از شهرستان های مختلف به تهران آمدند و همه به اتفاق مسئولان وهمکاران کانون توسعه با اتوبوس به سمت سنندج حرکت کردند. جمعه بعدازظهر هه به سنندج رسین و پس از استقرار در اردوگاه برنامة افتتاحییه با حضور مسئولان محلی برگزار شد. برنامه با تلاوت آیات کلام الله و سرود آغاز شد.سچس خانم قدم خیریان، همکار کانون توسعه در شهر سنندج، ضمن خیرمقدم به شرکت کنندگان شمه ای از فعالیت های کانون توسعه در کردستان و فعالیت سازمان خودشان که زنان کوهنورد کردستان است صحبت کردند. بعد از آن آقای رحمانی آبیدر معاون فرهنگی – اجتماعی استان کردستان صحبت کردند و بعد از آن خانم همایونی، مدیر اجرایی کانون توسعه فرهنگی کودکان، ضمن تشکر از مسئولان محلی به کتابداران وشرکت کنندگان خیر مقدم گفت. صحبت های ایشان را در زیر می خوانیم.

3

به نام آنکه جان را فکرت آموخت

با سلام حضور میهمانان گرامی

خوشـحالیم که پنجـمین دوره آموزش کتـابداران کتابخانه های روسـتائی را با میزبانی شـما و در شهر زیبای سنندج برگزار می کنیم. کانون توسعه فرهنگی کودکان سال 1380 اولین کتابخانه خود را در روستای خنگ از توابع شهرستان بیرجند در استان خراسان جنوبی تأسیس کرد و تاکنون 15 کتابخانه در روستاهای محروم در استان های خراسان جنوبی، کردستان،لرستان، کرمان، یزد، گیلان و مازندران راه اندازی کرده است. علاوه بر آن به بیش از 35 کتابخانه روستائی در دیگر استان ها کتاب و تجهیزات آموزشی و کتابخانه ای اهداء کرده است.

امّا چرا کتابخانه های روستائی را تأسیس کردیم؟ مؤسسان و همکاران کانون بر این باور بوده و هستند که کودکان در هر جا که باشند فارغ از نژاد و زبان و دین و فرهنگ باید از همه امکانات مناسب رشد اعم از جسمی، ذهنی و شناختی، عاطفی و اجتماعی و روانی برخوردار باشند، به ویژه در اختیار داشتن و برخورداری از امکانات آموزش با کیفیت از اهمیت بالائی برخوردار است. زیرا آینده روشن و زندگی بهتر آنان را تضمین می کند. از آنجا که همواره این امکانات در شهرهای بزرگ متمرکز می شود و کودکان در جاهای دورافتاده کمتر می توانند دسترسی به انواع امکانات آموزشی از جمله دسترسی به کتاب و وسایل کمک آموزشی داشته باشند، تأسیس کتابخانه برای این عزیزان از اولویت اول برخوردار بود.

4

ما با ایجاد کتابخانه و آموزش های گوناگون نظیر محیط زیست، مهارت های زندگی، حقوق کودک، بهداشت فردی، ارتباط بدون خشونت، ارزش های زندگی و در اختیار گذاردن اسباب بازی های آموزشی و کتاب های داستانی و مرجع، سرگذشت بزرگان و دانشمندان، ادبیات کهن به زبان ساده و مطابق با گروه های سنی متفاوت سعی کرده ایم خلاقیت، مشارکت و همکاری، کارگروهی و تعاون را در کودکان و نوجوانان تقویت کنیم و با همکاری آموزگاران و مربیان و همراهی مادران در روابط بین اعضاءِ خانواده و جامعه روستائی تاثیر گذار باشیم. در این راه با استفاده از نیروهای جوان بومی و علاقه مند در روستا به آموزش کتابداران بومی پرداختیم و تاکنون بیش از 40 کتابدار آموزش دیده اند.

نکته مهمی که باید به آن اشاره کنم این است که این همه به همت بلند همه انسان های فرهیخته و علاقه مند به کودکان این مرز و بوم و مسئولان و دلسوزان ادارات و سازمان های ذی ربط میسر شده است.

بدون شک بدون این یاری و همکاری ها ما امروز در این موقعیت نبودیم. از طرف خودم و همة اعضاءِ کانون توسعه فرهنگی کودکان از همدلی و همراهی شما سپاسگزاریم و آرزوی داشتن ایرانی آباد و سربلند و شایسته برای فرزندان عزیزمان داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

گزارش سفر سنندج از خانم عصمت برزگر

پنجمین دوره آموزش کتابداران کتابخانه روستایی کانون توسعه فرهنگی کودکان امسال در سنندج در اردوگاه شهید سلیمان خاطر برگزار شد. بعدازظهر جمعه ما به سنندج رسیدیم بعد از اینکه وسایلمان را داخل اتاقها گذاشتیم استراحت کردیم و بعد از آن مراسم افتتاحیه شروع شد. ابتدا سخنرانی خانم همایونی و بعد […]

کمک به طرح های کانون