چگونه معرفی کتاب کودک بنویسیم

18166172165922291070152534824611826203140

1- ابتدا از اول تا آخر کتاب را بخوانید.شاید فکر کنید این کار لزومی نداشته باشد، اما اگر می‌خواهید معرفی کتاب بنویسید این کار برای خواننده‌ها مفید خواهد بود. لازم است همۀ جزییات را بخوانید. فقط به نوشته‌های پشت جلد توجه نکنید. فقط نگاهی سرسری به ده صفحۀ اول نیندازید. تمام کتاب را بخوانید. بعد دوباره برگردید و واژه‌ها و نکات کلیدی را بررسی کنید.

2- همین طور که کتاب را می‌خوانید یادداشت بردارید. مطالبی را که می‌خواهید علامت گذاری کنید و بعداً به آن‌ها مراجعه کنید. اگر چیزی هست که توجه‌تان را جلب نمی‌کند، از آن بگذرید. در مقابل اگر مطلبی توجه شما را جلب کرد و تحت تأثیر قرار گرفتید، آن را دنبال کنید.

3- داستان را خیلی خلاصه توضیح دهید. یک ایدۀ خوب از این که داستان دربارۀ چیست به خواننده بدهید. شخصیت یا شخصیت‌های اصلی را توصیف کنید. تمرکز طرح و هرگونه کشمکشی را ذکر کنید، و این که هر شخصیتی چه ماجرایی دارد. این کار را در چند سطر انجام دهید. مهم نیست چگونه، اما اگر پایان کتاب غافلگیر کننده است، هرگز در معرفی آن را ننویسید.

4- نظر خودتان را دربارۀ کتاب بنویسید. از خودتان بپرسید آیا کتاب به اهدافش رسیده است. آیا کتابی نیست که فقط والدین از آن لذت ببرند. اصلا این کتاب کودک هست یا نه؟ در این کتاب باید شخصیت‌هایی باشند که به کودکان مربوط می شوند، وقایعی که کودکان آن‌ها را درک می‌کنند و قصه‌گویی جذاب داشته باشد. اگر کتاب شخصت گونه است یا شخصیت نفرت انگیزی دارد، مطمئن شوید که آن را در معرفی ذکر کرده‌اید. بدانید بهترین معرفی، صادقانه ترین معرفی است. اگر کتاب تصویری است، بگویید آیا تصویرها را دوست داشتید یا نه و این که آیا تصویرها به متن ارتباط داشته یا نه.

5- به خوانندگان بگویید آیا این کتاب را به آن‌ها پیشنهاد می‌کنید یا نه. اگر فکر می‌کنید خوانندگان از آن خوششان می‌آید دلیل‌تان را توضیح دهید.اگر هم فکر می‌کنید بهتر است این کتاب را بخوانند، به آن‌ها چرایی‌اش را بگویید. بسیاری از مردم کتاب‌های کودک را براساس معرفی‌هایی که خوانده اند انتخاب می‌کنند، پس مطمئن شوید واقعیت را در میان سطرها بیان کرده‌اید.

 

هشدار و نکته

یادتان باشد درست است که گروه هدف کودکان هستند، اما این والدین هستند که باید برای خرید کتاب هزینه کنند. اگر در کتاب‌های کودک چیزی هست که فکر می‌کنید والدین باید بدانند، حتماً آن نکته را ذکر کنید، تا والدین با اطلاع تصمیم‌گیری کنند.

    اگر معرفی‌ای نوشتید و با واکنش منفی از طرف نویسنده رو به رو شدید، که البته گاهی این اتفاق می‌افتد، خودتان را مجبور نکنید عقیده‌تان را عوض کنید.

نویسنده ها هم باید بدانند در کنار معرفی‌های خوب معرفی بد هم هست، و نباید آن چه گفته می‌شود را شخصی کنند.

 

نوشتۀ پَتی ویگنیگتون

ترجمۀ فرمهر منجزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

به کودک کمک کنید معرفی کتاب بنویسد

معرفی کتابی که کودک آن را دوست داشته یا حتی دوست نداشته به او کمک می کند کتاب را عمیق تر بخواند به طوری که آن را بفهمد. هم‌چنین نوشتن معرفی این امکان را به او می‌دهد که در بین نوشته‌ها عقاید خودش را بیان کند و سبک نوشتنش را […]

کمک به طرح های کانون