فرزندتان را عاشق خواندن کنید

 

    

کمک به فرزندتان برای لذت بردن از خواندن یکی از کارهایی است که به عنوان پدر یا مادر می توانید انجام دهید. این کار سرمایه گذاری با ارزشی برای زمان و انرژی شماست.

بچه ها مهارت خواندن را در مدرسه یاد خواهند گرفت، اما معمولاً آن خواندن را برای انجام تکلیف واز سر اجبارانجام می دهند نه برای لذت بردن. در نتیجه ی چنین خواندنی آن ها شوق خواندن را از دست می دهند. شوق خواندن – کنجکاوی و علاقه- است که اساس استفاده ی موفق از مهارت خواندن و مهارت های وابسته به آن  است.

از گذشته ها تا به امروز مؤثرترین راه برای تشویق کودکان به کتاب  خواندن  و لذت بردن از آن، این است که برای آن ها کتاب و داستان را با صدای بلند بخوانید. هر چه زودتر و از سن پایین تراین کار را شروع کنید بهتر است. حتی یک نوزاد چند ماهه هم می تواند به صدای شما گوش کند، تصویرهای کتاب را ببیند و کتاب را ورق بزند.

زمانی را که با هم هستید و فرزندتان را درآغوش گرفته اید ،به زمانی خاص تبدیل کنید. وقتی فرزندانتان را در آغوش گرفته اید،بدون مزاحمتِ تلویزیون و صدای تلفن ،اوقات خوش و دلپذیری را با هم بگذرانید. شاید وقتی متوجه شوید یک کتاب کودک به همان اندازه که برای کودکان دلپذیر است برای شما هم خوشایند است، تعجب کنید.

زمانی که کودکانتان خودشان توانستند بخوانند این کار راترک نکنید وهمراه آن ها بخوانید. دراین مرحله، بعضی وقت ها آن ها را تشویق کنید برای شما بخوانند. ادامه دادن لذت با هم خواندن علاقه و شوق  کودکانتان را بیشتر می کند.

خیلی راحت کتاب،مجله و روزنامه را همه جای خانه بگذارید ،این کار کمک می کند فرزندانتان مواد خواندنی را بخشی از زندگی روزانه شان بدانند. این کار باعث می شود مواد خواندنی دردسترس باشد و بتوانید کتابی را چند بار بخوانید و از آن لذت ببرید.

وقتی فرزندانتان خیلی کوچک هستند، خوب است یک کتابخانه ی خانگی برای آن ها تهیه کنید، حتی اگر در حد یک یا دو طبقه باشد. البته مطمئن شوید لمس کردن کتاب ها خطری برای کودک نداشته باشد.

این کتاب ها شامل کتاب های خیلی دوست داشتنی مخصوص نوزادان و نوپاها و کتاب های مقوایی ، پلاستیکی و پارچه ای هم هست که مخصوصِ کودکان بزرگ تراست، اما هنوز زمان خریدن کتاب های مقوایی گران قیمت یا کتاب های پارچه ای گران نیست. به کوچک ترها اجازه دهید به کتاب دست بزنند ، آن را بو و حتی مزه کنند، این کار به تقویت حس های آن ها کمک می کند.

آن گونه که شما با کتاب رفتار می کنید و آن را نگه می دارید بر رفتار بعدی کودکان با کتاب تأثیر می گذارد. کودکان تقلید می کنند، پس اگر ببینند شما با لذت می خوانید و کتاب را با ملاحظه نگه می دارید و رفتارتان با کتاب ملایم است، آن ها هم درست همان رفتار را با کتاب خواهند داشت.

mother &child reading4

وقتی با هم بلند کتاب می خوانید،کتابی را انتخاب کنید که هردو دوست دارید. اگر کتابی به نظرتان کسالت بار بود، آن را کنار بگذارید و کتاب جذابی بردارید. به هرحال توجه داشته باشید هنوز کتاب های کودک زیادی چاپ می شود که ترسناک یا خسته کننده هستند.

یک روش این است که از کتاب های جایزه برده استفاده کنید. انجمن کتابداران امریکا دو جایزه ی مشهور برای ادبیات کودکان دارد که شاخص خوبی است برای کیفیت اثر: جایزه ی کالدیکوت برای تصویر کتاب و مدال نیوبری برای نوشته. اما این ها فقط به دو کتاب جایزه می دهند در حالی که هر ساله حدود 2500 کتاب کودک چاپ می شود.

خوشبختانه کمک های زیاد دیگری هم وجود دارد. برای مثال فهرست های پیشنهادی انجمن کتابداران امریکا و کتابخانه کنگره هم هست،هم چنین کتاب های راهنمای خوبی که به پدر و مادرها کمک می کند بتوانند کتاب های منتخب را بشناسند.

بهترین کمک در نزدیک ترین کتابخانه به محل زندگی تان است. اگر با کتابخانه آشنا نیستید، ازاین که کمک بخواهید خجالت نکشید. کتابدارن آموزش دیده اند تامحل کتاب ها ی خاصی را که می خواهید به شما نشان دهند. کتاب هایی که برای بلند خوانی مناسب هستند و کتاب هایی با موضوع های خاص که برای گروه های سنی خاصی پیشنهاد می شوند.

کتابخانه هم چنین فهرست های کتاب های مناسب زیادی دارد ، شبیه به یکی دو فهرستی که در بالا اشاره کردیم و مطمئناً بعضی فهرست هایی که خود کتابخانه منتشر کرده است.

به علاوه، کتابخانه ی محل شما تعداد زیادی مجله دارد که بطور معمول در آن ها معرفی کتاب های کودک هست. مثل “هورن بوک” و “بوک لیست”.این فهرست ها به شما کمک می کندبدانید چه کتاب های جدیدی چاپ شده است و چه کتاب هایی ارزش خریدن دارد.

و هیچ چیز لذتبخش تر از این نیست که در کتابخانه تان آن قدر جست و جو کنید تا کتاب مورد علاقه ی خود و فرزندانتان را پیدا کنید.

c7b1 

اگر فرزندانتان در سن مدرسه هستند،یادتان باشد کتابخانه ی مدرسه بهترین منبعی است که مواد خواندنی متنوعی دارد،و کتابداران مدارس هم اطلاعات زیادی درباره ی ادبیات کودک دارند. کودکان را تشویق کنید از کتابخانه مدرسه کتاب امانت بگیرند و به خانه بیاورند،تا هم بخوانند و هم لذت ببرند.

نوشته ی کاترین پرکینسون

 ترجمه ی فرمهر منجزی

 منبع:دپارتمان آموزش و پرورش امریکا

 

 

       

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

کتابداران بزرگ

كتابداران بزرگ درتمام جوامعی كه فرهنگ كتابخوانی پيشرفته ای دارند، كتابداری حرفه ای مهم و ارزشمند است، به ويژه كتابداری در مدارس و كتابخانه های كودكان يا بخش كودك كتابخانه های عمومی. در مدارس، معلمان از راهنمايی ها و كمك كتابداران در انتخاب و توصيۀ مطالب خواندنی و منابع تحقيقی […]

کمک به طرح های کانون