هفت نکته ی مفید درباره ی بلند خوانی برای کودکان

 

تحقیقات نشان داده است که والدین و معلم ها با بلند خوانی روزانه می توانند به بچه ها کمک کنند خواننده های موفقی باشند.

1- اجازه دهید کودک کتاب را انتخاب کند

یک راه فوق العاده عالی برای این که کودکان به بلند خوانی علاقه مند شوند و به آن عادت کنند این است که به آن ها اجازه دهید کتابی را که می خواهید برایشان بخوانید ، خودشان انتخاب کنند. البته برای بچه ای که هنوز خواندن بلد نیست انتخاب کتاب از بین کتاب هایی که در قفسه می بیند سخت است. سال ها پیش من در کلاسم دو قفسه درست کردم تا کتاب ها را طوری در آن ها بگذارم که بچه ها جلد آن ها را ببینند. جلد کتاب ها طوری روی این طبقه ها قرار می گرفت که روبه روی بچه ها بود.

بچه های کوچک تر جذب جلد کتاب ها می شدند،بنابراین  نشستن روبه روی کتاب ها ،این امکان را می داد که کتابی که بیش تر جذبشان کرده در ذهن شان بماند.

شما می توانید در کلاس یک سبد یا لگن بگذارید برای این که بچه ها کتاب هایی را که می خواهند برایشان بخوانید در آن بگذارند. و هر روزازدانش آموزان بخواهید برای بلند خوانی در آن روز خاص یکی  از کتاب ها را انتخاب کنند.

2- از کتاب های تصویری بدون متن نترسید!

 موقع خواندن کتاب های تصویری بدون متن از کودکان سئوال هایی بپرسید ، مثل:

  • شما فکر می کنید این جا چه اتفاقی افتاده؟( درک مطلب)
  • چه چیزی باعث شد چنین فکری بکنید؟(استنباط)
  • فکر می کنید بعداً چه اتفاقی می افتد؟(پیش بینی کردن)
  • چرا؟( تقویت کلمات و زبان گفتاری)

 

 

3- کم کم شروع کنید

هر چه بچه ها کوچک تر باشند تمرکزشان کم تر است. وقتی برای اولین بار شروع به بلندخوانی برای بچه های کلاس می کنید ،اشتیاق و تمرکز آن ها ممکن است کوتاه باشد. یکی از مزایای بلند خوانی این است که در طول زمان، مدت تمرکز آن ها بیش تر می شود.

در ابتدا کتاب های کوتاه تر یا کتاب هایی که متن زیاد نداشته باشد را انتخاب کنید. بعد  زمانی که متوجه شدید تمرکزآن ها بیش تر شده است، می توانید خواندن کتاب های طولانی تر را شروع کنند.

 

4- صدایتان را تغییر دهید و خلاقیت داشته باشید

این هم چند پیشنهاد برای این کار:

  • اگر در کتاب چند شخصیت صحبت می کنند، سعی کنید برای یکی صدایتان را بلند و برای دیگری صدایتان را پایین بیاورید. یا اگر می توانید با لهجه های مختلف حرف بزنید ، به جای هر شخصیت با یک لهجه صحبت کنید، بچه ها این کاررا خیلی دوست دارند.
  • وقتی داستانی چند صدایی است و در داستان صدا تأثیر دارد، بیش تر صداها را از خودتان در آورید. در آوردن یک صدای “بنگ” بلند یا صدای یک حیوان بچه ها را بیش تر به داستان جذب می کند.
  • آهنگ صدایتان را تغییر دهید . برای بخش های غمگین ،با آهنگ پایین تر بخوانید . برای قسمت های شاد، با صدای هیجانزده بخوانید!

 

5- کتاب را دوباره بخوانید

به عنوان یک آدم بزرگ شاید دوست نداشته باشیم یک کتاب را هر روز بخوانیم، اما جیم تریلیاس می گوید چند بار خواندن یک کتاب برای کودکان به آن ها کمک می کند مهارت های زبانی و درک مطلب شان  را تقویت کنند .

اگر واقعاً از چند بار خواندن یک کتاب خسته هستید، سعی کنید آن را با صداهای مختلف بخوانید. یا همین طور که می خوانید، سعی کنید روی کلمه های کلیدی مکث کنید و ببینید آیا بچه ها این حرکت شما را حس می کنند.

 

6- برای بچه های بزرگ تر هم بلند خوانی کنید

شاید تعجب کنید که بگوییم بلند خوانی فقط برای بچه هایی که نمی توانند بخوانند، لذت بخش نیست.جیم تریلیاس در کتاب کار بلندخوانی می گوید:« . . . بچه ها معمولاً به خواندن  کسی که از آن ها بزرگ تر است و در مرتبه ی بالاتری قرار دارد ،گوش می دهند.»

من پدر و مادرهای زیادی را می شناسم که مجموعه کتاب های هری پاتر را با فرزندان شان بلند خوانی کردند. به عنوان یک معلم خیلی مهم است که در کلاس های سال های بالاتر بلند خوانی را رها نکنید. یکی از خاطرات مورد علاقه ی من از مدرسه ، معلم کلاس چهارمم است که هر روز عادت داشت برای ما بلندخوانی کند.

 

7- بعضی از واژه های جدید را توضیح دهید

آیا باید به هر واژه ی ناآشنایی رسیدید بایستید و درباره اش توضیح دهید؟ اگر این کار را بکنید مدت ها طول می کشد تا یک کتاب را تمام کنید!

به جای آن ، چند واژه ای را که کودکان تا حالا نشنیده اند توضیح دهید – نه خیلی بیش از نیمی از واژه ها. هر بار کتاب را می خوانید می توانید چند تا از واژه ها ی جدید را توضیح بدهید و با آن ها فرهنگ لغات بسازید.

در مصاحبه ای با جیم تریلیاس،او درباره ی ساختن فرهنگ لغات گفته است، « برخی از ما می توانند واژگانی را که هرگز نشنیده ایم بخوانند، بنویسند یا بگویند.درک مطلب پیش ازهر چیز اهمیت دارد و صحبت کردن، خواندن و نوشتن بعد از آن است.  

children & books 03

ترجمه: فرمهر منجزی

برگرفته از کتاب کار بلند خوانی جیم تریلیاس ازسایت pre-k

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

گسترش همکاری‌های بین کتابخانه‌ای

کانون توسعه فرهنگی کودکان از هرگونه همکاری بین کتابخانه‌ای و تبادل تجربیات در زمینه تجهیز و اداره کتابخانه‌ها روستایی استقبال می‌کند. این نکته در سفر اخیر چند تن  از همکاران کانون توسعه فرهنگی کودکان به روستای «دُماب» از توابع نجف‌آباد در استان اصفهان مورد تأکید قرار گرفت. در این سفر […]

کمک به طرح های کانون