چگونه یک معرفی کتاب خوب بنویسیم

81505604-6274694

 

نوشتن معرفی یک کتاب می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. برای فروش آنلاین کتاب در سایت‌های فروش کتاب یا برای گزارش یک کتاب در مدرسه یا حتی برای ارائه به یک ناشر حرفه‌ای. در معرفی یک کتاب بدون از بین بردن لذت خواندن آن، می‌توان به دقت به نکات اصلی اشاره کرد. بارعایت چند نکتۀ ساده می‌توانید کتابی را معرفی کنید و در انتخاب کتاب به دیگران کمک کنید.

دستوالعمل

1-ایده‌های اصلی معرفی کتاب‌تان را بنویسید. دربارۀ طرح کتاب چه چیزی از نظر شما شاخص‌تر بود؟ آیا سبک نویسنده خوب بود.؟ شخصیت‌های اصلی را دوست داشتید و از وجود آن‌ها لذت بردید؟ این سئوال‌ها و سئوال‌های مشابه می‌تواند به شما کمک کند نکاتی را که برای نوشتن معرفی لازم دارید به‌دست آورید.

2-با یک مقدمه شروع کنید. مقدمه شامل نام نویسنده، عنوان کتاب و خلاصۀ کوتاهی از بخش‌های کتاب باشد، همچنین موضوع اصلی و فکر و ایدۀ آن. وقتی روی موضوع تمرکز می‌کنید از خودتان بپرسید:«نویسنده می‌خواسته من از این کتاب چه به دست آورم؟» برای پایان مقدمه، خلاصه‌ای از دیدگاه خودتان نسبت به کتاب بگویید.

3-بدنۀ معرفی را با استفاده از نکات اصلی دربارۀ داستان بنویسید. زاویۀ دید یا گفت‌وگوها یا تمرکز روی هر چیزی که کتاب را جذاب کرده است، آن چه شما به عنوان یک خواننده از آن به دست آورده‌اید. این نوشته می‌تواند شامل سئوال‌ها و شماره صفحه‌ها باشد که دیگران هم راحت‌تر، مطلب را پیدا کنند. اینگونه شما با استفاده از واقعیت‌ها مطلبی را گفته‌اید و خواننده با مراجعه به متن متوجه صحت گفتۀ شما می‌شود.

4-از خلاصۀ بحثی که شروع کرده‌اید نتیجۀ معرفی را به دست دهید. آن چه را گفته اید به شکل دیگری بیان کنید. برای پایان نتیجه‌گیری آخرین قضاوت‌تان را دربارۀ کتاب بگویید. اگر معرفی منفی می‌نویسید، سعی کنید با جمله یا یادداشتی مثبت آن را تمام نکنید، چون ممکن است خواننده را گمراه و گیج کنید.

 

توجه

  • اگر دوباره خوانی کتابی که می‌خواهید معرفی کنید امکان ندارد، همان زمان که کتاب را می‌خوانید یادداشت برداری کنید. این کار به معرفی شما کمک خواهد کرد. همیشه نوشته‌تان را از نظر دستوری و املایی کنترل کنید.
  • فراموش نکنید متن نوشته شده را با زندگی و تجربیات نویسنده مقایسه کنید. سابقۀ نویسنده می‌تواند ابزاری باشد برای سنجش اعتبار نوشته.‌                                                                                      

نوشتۀ چلسیا فون بالِن

ترجمۀ فرمهر منجزی

یک دیدگاه برای “چگونه یک معرفی کتاب خوب بنویسیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

برگزاری کارگاه‌هایی در روستاهای استان یزد

  به منظور برگزاری کارگاهای آموزشی برای کودکان و مادران از تاریخ 18 تا 21 خرداد ماه به روستاهای وحدت آباد، کریم آباد و بفروئیه استان یزد سفر کردیم . در این سفر با خانم ها منیر همایونی، فرمهر منجزی، فرناز بهزادی، آرزو باوری همراه بودند. روز اول در روستای […]

کمک به طرح های کانون