کتاب فرهنگ افسانه های مردم ایران

6
فرهنگ افسانه های مردم ایران، گردآورندگان : علی اشرف درویشیان و رضاخندان ( مهابادی )، تهران، کتاب و فرهنگ 1380

این مجموعه کتاب که شامل افسانه های ایرانی از سراسر کشور است، در طی ده سال فعالیت ما در کتابخانه های روستایی، پرخواننده ترین مجموعه بوده است. تقریباً تمام کتابداران یک جلد یا داستانی از این کتاب ها را ارزیابی کرده اند و همه می گویند که اعضای کتابخانه از هر گروه سنی کتاب های این مجموعه را به امانت می گیرند و در بسیاری از موارد خود کودکان بعضی از داستان های این مجموعه را برای خواندن در جمع پیشنهاد کرده اند.
در زیر تجربۀ دو کتابدار، خانم برزگر و خانم برهانی، را از جمع خوانی این کتاب ها می خوانید:•

یک روز بچه های کلاس چهارم به کتابخانه آمدند و به من گفتند:«خانم معلممان به ما گفته داستان تخیلی بنویسید.» و من به آن ها کتاب فرهنگ افسانه ها را معرفی کردم و یکی از داستان های آن کتاب را برایشان خواندم و آن ها خیلی خوششان آمد و هرکدامشان یک جلد را به امانت گرفت.
این کتاب ها برای تمام سنین مناسب اند و مرتب آن ها را به امانت می گیرند.
عصمت برزگر، کتابدار روستای بفروئیه، استان یزد•    به یکی از بچه ها گفتم کتابی بیاورد تا همه باهم بخوانیم و او چون افسانه دوست داشت، کتاب “فرهنگ افسانه های مردم ایران » (جلد8) را آورد. و به انتخاب خودش دو قصه را خواندیم. قصۀ اول”شاه عباس و پینه دوز” بود که داستان را خوب متوجه نشد، برایش توضیح دادم، فهمید. قصۀ دیگر”شراکت شیر و روباه” بود، قصۀ روباهی که با یک شیر قرار گذاشته بود که شیر به شکار برود و او(روباه) از بچه های شیرو خودش نگه داری کند، ولی هروقت شیر به شکار می رفت، یکی ازبچه شیرها را به خورد بچه های خودش می داد و آخر سر تقصیرها را گردن یک خرس انداخت. ولی درپایان قصه حقیقت معلوم شد و بچه ها از این داستان نتیجه گرفتند که نه باید کسی را گول بزنند و نه گول بخورند.

  این کتاب ها مناسب کودکان اند و به آن ها در چگونگی نوشتن قصه و جمله بندی کمک می کنند. همچنین به آن ها یاد می دهند که چگونه می توان درتخیل از زبان حیوانات حرف زد یا به جای آن ها فکر کرد.

مهری برهانی، کتابدار سابق روستای آبادان، سیستان و بلوچستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

قصه هایی برای خواب کودکان

قصه هایی برای خواب کودکان، تهیه شده در مؤسسه پژوهشی کودکان دنیا ( زیر نظر ناصر یوسفی و گیتا گرگانی ) : تهران، پیدایش 1384، 44 ص مصور این مجموعه کتاب  از پرخواننده ترین مجموعه های کتابخانه های ماست و اکثر کتابداران ارزیابی یک یا چند داستان از آن را […]

کمک به طرح های کانون