نشست بزرگ فعالان و مدیران موزه‌های خصوصی

پنجشنبه 2/3/98 به دعوت سازمان “ایکوم” به مناسبت هفته میراث فرهنگی وروز جهانی موزه ها با شعار “موزه‌ها به مثابه کانون‌های فرهنگی؛ آینده سنت‌ها” نشست بزرگی از فعالان و مدیران موزه‌های خصوصی کشور در سالن اجتماعات کاخ نیاوران  برگزار شد.

بیش از 50 شرکت کننده که قریب به اتفاق آن بانوان بودند حضور داشتند. جای بسیار خوشحالی است که بانوان جوان و فعال و همگی برخوردار از تخصص در رشته‌های مختلف با خلاقیت این موزه‌ها را اداره می‌کنند. نکته مهم این است که طی چند سال گذشته موزه‌ها با رویکرد کودک به عنوان یک شاخص ملی اقدام به برنامه ریزی مشارکتی، آموزشی و اجراهای زنده و خلاقانه برای کودکان و نوجوانان کرده‌اند و توانسته اند موزه‌ها را برای مخاطبان خود به محیطی جذاب و آموزنده تبدیل کنند. در میان این موزه‌ها تعدادی فقط با عنوان موزه‌های کودکی ایجاد شده که فعالیت‌های ویژه برای کودکان انجام می‌دهند.

اهمیت دیگر این نشست آگاهی از تلاشی بود که طی سال‌ها تقریبا جدا از هم در موزه‌ها صورت گرفته است. خوشبختانه این جلسه پیوندی بین سازمان‌های  مردمی و غیر دولتی  برقرار کرد و با نزدیک کردن دیدگاه‌ها و اهداف و آشنایی با نوع فعالیت‌های هر موزه همه مصمم تر از قبل برای هویت بخشی به کودکان از طریق شناخت تاریخی فرهنگی گذشتگان خود و با مشارکت و همکاری گام‌های بزرگتری در آینده  برخواهند داشت.

در پایان همه حاضران به این که آموزش و پرورش کشور نقش اساسی در آشنا کردن کودکان و نوجوانان به فرهنگ و تاریخ خود دارد و تا کنون نتوانسته است این مسئولیت خطیر را به انجام رساند خواستار گنجاندن “نقش موزه‌ها” در برنامه‌های درسی به صورت فعال و نه فقط به صورت یک عنوان درس، در کتاب‌های درسی شدند.

همزمان با این نشست نمایشگاهی از نقاشی گروهی کودکان 7 تا 11 سال در ازتباط با فعالیت‌های کودکان در موزه برگزار شد.

پس از این نشست در تالار آبی کاخ نیاوران نمایشگاه دیگری از آثار کودکان و نوجوانان مورد بازدید شرکت کنندگان قرار گرفت.

با آرزوی توفیق برای همۀ کوشندگان عرصه‌های فرهنگ و علم

منیر همایونی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

به نام خداوند جان و خرد وقتی قرار شد درباره خانم میرهادی استاد بزرگ در تعلیم و تربیت فرزندان ایران صحبت کنم، با خودم گفتم حتما در این زمینه سخنرانان به تفصیل صحبت خواهند کرد. لذا لازم دیدم از نگاه خودم به بعد دیگری از بینش او اشاره کنم. عنوان […]

کمک به طرح های کانون