دوره های مهارت آموزی مربیان کودک

روز چهارشنبه ششم دیماه، جلسه ای درشورای کتاب کودک برگزار شد که طی آن برگزارکنندگان و مدرسان دورۀ آموزشی “کودک، مربی، خلاقیت” از تجربیات و دستاوردهای خود گفتند. این دوره که از اول تاسوم شهریورماه سال جاری در اصفهان برگزار شد، سومین دورۀ مهارت آموزی مربیان مهدهای کودک در این شهر بود که به همت موسسۀ موسسۀ فرهنگی ـ هنری دیگر و با همکاری شورای کتاب کودک تشکیل می شد. این بار ادارۀ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، جزیرۀ بازی(وابسته به سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان) و انجمن خیریۀ دوستداران کودک حضرت علی اصغر اصفهان نیز دربرگزاری این همایش مشارکت داشتند.
این جلسه با سخنان خانم دکتر نوش آفرین انصاری، مدیراجرایی شورای کتاب کودک، آغاز شد. پس از آن آقای مسعود ناصری، دبیرعلمی همایش دربارۀ برنامه ریزی و اجرای آن توضیحاتی ارائه کرد. سپس خانم فهیمه عقیلی، مدیرموسسۀ فرهنگی هنری دیگر و مدیراجرایی همایش پس از سپاسگزاری از شورای کتاب کودک و مدرسان خلاصه ای از همایش های برگزار شده را بیان کرد. او با اشاره به نامه هایی که پس از همایش از شرکت کنندگان دریافت کرده است، به دستاوردهای زیر اشاره کرد: ترک برداشتن کلیشه ها در ذهن مربیان، وسعت یافتن دیدآنان، استفاده از واژه های متفاوتی که در طول دوره آموخته اند، بالارفتن اعتماد به نفس آنان، ایجاد احترام به اقوام مختلف، آشنایی با شورای کتاب کودک و آموختن آن که مربی باید به موزه برود، فیلم ببیند و موسیقی گوش کند.

دربخش بعدی برنامه که به نقل تجربیات مدرسان کارگاه های این دوره اختصاص داشت، متخصصان زیر از کار وتجربۀ خود و احساس مثبتی که از این تجربه داشتند، سخن گفتند: خانم فرزانه اخوت، مدرس کارگاه” کودک و نردبان دین”؛ آقای امین رامین، مدرس کارگاه “آشنایی با ریتم و سازهای ساده”؛ خانم نغمه لیمویی، مدرس کارگاه”شوق بازی با ریاضیات” و” ترویج فرهنگنامه کودک و نوجوان از طریق بازی”؛ آقای دکتر حسین شیخ رضایی ،مدرس کارگاه”روش های نوین آموزش علم”؛ خانم شیوا صارمی، مدرس کارگاه” ورزش و بازی های حرکتی”؛ آقای پویا نیکجو مدرس کارگاه”همراه با طبیعت”؛ آقای علی بوذری، مدرس کارگاه “تصویرسازی دینی ـ آیینی”؛ خانم شعله محلوجی، مدرس کارگاه” هنرایران”؛ آقای علی گلشن، مدرس کارگاه های “تنوع زیستی” و “آشنایی با اقوام ایرانی”، وخانم رکسانا مهرافزون، مدرس کارگاه”بیان و بدن درنمایش خلاق”.
بخش پایانی برنامه به گزارش کانون توسعۀ فرهنگی کودکان از”کارگاه های خلاقیت” برای کتابداران روستایی اختصاص یافته بود. شاهده سعیدی که به نمایندگی از سوی این سازمان در این جلسه شرکت داشت، پس از معرفی کوتاهی از کانون توسعۀ فرهنگی کودکان و کتابخانه ها و کتابدارانش خاطرنشان کرد که ایجاد فضایی مناسب برای خلاقیت و رشد استعدادهای کودکان روستایی از اهداف عمدۀ کتابخانه های روستایی کانون است و به همین دلیل کتابخانه های ما فقط مکانی برای امانت دادن کتاب نیستند، بلکه انواع فعالیت ها و کارگاه های آموزشی در آن ها اجرا می شود. او با اشاره به کارگاه ها و فعالیت های آموزشی مشابه کانون و موسسۀ فرهنگی هنری دیگر، از جمله کارگاه های هنر خلاق، نمایش خلاق، کتاب های مرجع، حفاظت از محیط زیست، روش های نوین آموزش علم به کوشش های ده سالۀ کانون درپرورش نگرش مشارکت و خلاقیت در بین کتابداران، معلمان و کودکان پرداخت و تأکید کرد که این امر درکتابخانه های روستایی کانون مستمر است و “کارگاه های خلاقیت” دورۀ پنجم را می توان تنها بخشی از آن به شمار آورد. این کارگاه ها که با تسهیل گری خانم عزت السادات حسینی و آقای متولی در دورۀ پنجم آموزش کتابداران روستایی در سنندج برگزار شد، بر مفهوم خلاقیت، محیط مناسب برای خلاقیت، روش های آموزش خلاق و خلاقیت در تبلیغات متمرکز بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تجهیز پنج کتابخانه‌ی دبستانی در مناطق زلزله زده

بعد از زلزله‌ی آذربایجان شرقی کانون توسعه فرهنگی کودکان با جمع آوری کمک های مردمی و بررسی منطقه و مشورت با افراد متخصص در منطقه تصمیم گرفت در منطقه ی ورزقان در روستای چایکندی کتابخانه ای تأسیس کند. تا پایان عملیات ساخت این کتابخانه، بنا به درخواست چند مدرسه برای […]

کمک به طرح های کانون