کارگاه گزارش نویسی

برگزاری‌ کارگاه گزارش‌نویسی در ششمین دوره‌ی آموزش کتابدارانِ کانون توسعه فرهنگی کودکان، در کنار تشکیل کارگاه‌های دیگر، این فرصت بسیار خوب را فراهم آورد تا شرکت‌کنندگان یک بار دیگر با اهمیت نگارش صحیح، ساده، روان و خوشخوان برای انتقال مفاهیم مورد نظرشان به مخاطبان آشنا شوند. در این دوره، همانند دوره گذشته، پیش از پرداختن به اصول و روش‌های علمی و تجربه شده‌ی گزارش نویسی، روی نوشتن به عنوان یک مهارت پایه تأکید شد. با درنظر گرفتن این که هر‌آن چه پسوند«نویسی» به خود می‌گیرد، مانند گزارش نویسی، یادداشت نویسی، فیلمنامه نویسی، تاریخ‌نویسی، فرهنگ‌نویسی و. . .، در واقع تکیه گاهش روی مهارت نوشتن است، پس پیشاپیش لازم است با چگونگی دریافت مهارت نوشتن و اسلوب و اصول مربوط به آن آشنا شویم. در کارگاه عنوان شد که مطالعه‌ی پیگیر و افزایش ذخیره واژگانی، از اصول پایه و مبانی اولیه نوشتن است. روشن است که بدون پشتوانه‌ی مطالعاتی و حساسیت و دقت نسبت به کارکرد واژه‌ها چه در زبان محاوره و شفاهی و چه در زبان مکتوب نمی توان به مهارت مور نظر دست پیدا کرد. به همین دلیل، به شرکت‌کنندگان در کارگاه به عنوان تکلیف درسی، توصیه شد واژگان جاری و کاربردی در زندگی روزمره محل اقامت خود را گردآوری کنند، واژه‌هایی که می‌تواند در سطح گسترده‌تر در خارج از محیط بومی مورد استفاده‌ی همه‌ی فارسی زبانان قرار گیرد. تکلیف دوم برای شرکت‌کنندگان در کارگاه، تهیه گزارش محلی به شیوه‌ی سوژه‌یابی و بهره‌گیری از منابع موجود و در دسترس بر پایه‌ی نکات آموزشی مطرح شده در دوره بود. بررسی تطبیقی گزارش‌نویسی در دو نمونه کار به منظور شناخت نقاط قوت و ضعف گزارشگران، به شرکت کنند‌گان در کارگاه فرصت داد تا به بازشناسی گزارش خوب و توصیفی و گزارش متوسط بپردازند و نکات مطرح شده را در گزارش‌های تمرینی خود در نظر بگیرند.

6th k

قرائت چند گزارش مکتوب، چه در آیین گشایش دوره و چه در طول برگزاری کارگاه از سوی چند نفر از کتابداران، نشان‌دهنده‌ی میزان پیشرفت قابل توجه آنان در کار نوشتن در مقایسه با دوره‌ی گذشته بود. تسلط بیشتر به کلمات و واژگان مناسب، نگارش روان‌تر، موزون‌تر و زیبا‌تر کتابداران، این امید را همچنان زنده نگاه می‌دارد که نوشتن به عنوان یک مهارت پایه در کتابخانه‌های روستاییِ زیر پوشش کانون توسعه فرهنگی کودکان از جایگاه و پایگاه مهم‌تری برخوردار شود.

برانگیختن شوق‌و‌ذوق نوشتن در کودکان و مربیان آنان شاید در مسیر مهارت‌آموزی، همسو با رویکرد و هدف از پیش تعیین شده‌ی کانون بتواند، کانون را در رسیدن هرچه زودتر به اهداف کلان خود یاری برساند. در یک کلام،  نوشتن می‌تواند بزرگترین یاور برنامه های اجرایی کانون باشد و این نکته‌ی مهم، به روشنی در این کارگاه گزارش نویسی دیده شد.

رضا خاکی نژاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

خواندن برای دو نفر

چگونه و چه چیزی برای خواهر و برادرها بخوانیم؟ همه می دانند بلند خواندن برای کودکان یکی از بزرگترین هدیه هایی است که می توانید به آن ها بدهید. همین طور که فرزندانتان را در آغوش گرفته‌اید و داستانی برایش می خوانید ،در حالی که با فرزندتان ارتباط جسمی برقرار […]

کمک به طرح های کانون