یک کار خلاقانه

در این بخش از پیک کتابدار سه نمونه از فعالیت های خلاق کتابداران را می آوریم.
1-     خانم غلامی، کتابدار روستای خنگ، با کودکان پیش دبستانی و دبستانی ساختن ماسک و کارت تبرک و گل سازی با دانه هایی مانند عدس و لوبیا را انجام داده است. این گونه فعالیت ها، چنان که در بحث خلاقیت شمارة گذشته گفتیم، اگر بدون مدل و سرمشق و به طرز صحیح انجام شوند، زمینه ای برای بروز خلاقیت های کودکان خواهند بود. 
2-    خانم قائد رحمتی، کتابدار روستای کلنگانه، در به قول خودش « خرمن جای روستا » جشنوارة نوروزی را با شرکت مردم روستا از تمام گروه های سنی برگزار کرده است. در این جشنواره که از مدتی پیش برنامه های آن اعلام شده بود، مسابقة هفت سین و انتخاب میر نوروزی انجام گرفت. خانم قائد رحمتی دربارة مسابقة هفت سین نوشته است: « یک سفرة هفت سین زیبا در یک زمین سبز بسیار رویایی بود و البته جای شما خالی ….» و اما میر نوروزی کیست؟ حتماً شما هم مانند ما کنجکاوید در این مورد بیشتر بدانید. وظایف میرنوروزی کتابخانه عبارت است از: انجام فعالیت های کارگاهی در کتابخانه، برپایی کارگاه های مناسب تقویمی اسفند از جمله چهارشنبه سوری، درختکاری، بزرگداشت پروین اعتصامی و غیره…. ولی خانم قائد رحمتی ننوشته است که چه کسی، با چه سنی به عنوان میرنوروزی انتخاب شده است و چه کرده است. امیدواریم در گزارش های آینده این اطلاعات را به ما بدهد.
3-    فعالیت خلاق کتابخانة کلنگانه برای مناسبتی شاد بود، ولی خلاقیت همیشه در شرایط شاد شکوفا نمی شود. در استان سیستان و بلوچستان زلزله ای رخ داد. خوشبختانه این زلزله تلفات جانی نداشت. خانم ملیحه دل پیشه، کتابدار کتابخانة آبادان بعد از وقوع زلزله از بچه ها خواسته خاطرة خود را از لحظة وقوع زلزله بنویسند. هاجره ملک محمدی، فاطمه مارندگاتی، ساناز نارویی، مهرناز محمدی، سعیده چاریزهی و ساجده نوازنده اعضای کتابخانه بودند که در این باره یادداشتی نوشته اند. یکی از این نوشته ها را در زیر می خوانید:

سلام، من فاطمه مارندگانی هستم از ایرانشهر در مدرسه ی آبادان هستم. در خانه در حال خواب بودم که ناگهان زمین شروع کرد به لرزیدن، مادر بزرگ گفت زلزله آمده دویدیم بیرون ناگهان همه ی همسایه ها آمدند بیرون می دیدم که سیم های برق در حال تکان خوردن هستند. من روی حوض نشستم و سرم را نگه داشتم. ساعت زلزله ساعت 15:14 دقیقه بود که زمین شروع به لرزیدن کرد کارشناسان زلزله می گویند که هفت و هشت دهم ریشتری بوده است این زلزله بر اثر رها شدن از داخل سنگ های پوسته زمین بوده است زلزله به همین علت به وجود می آید این زلزله در سروان و منطقه گُشت به وجود آمده است متأسفانه بعضی از خانه ها خراب شده اند من از سر و صداهای همسایگان بیدار شدم و دیـدم که هـمة وسـایل خانه دارند مـی لرزند. این زلزله در این 40 سال اتفاق نیافتاده، من اولین بارم بود که زلزله را حس کردم پدرم در خیابان با ماشین بوده است که زلزله پیش آمده است.
شهر گُشت در وسط شهرهای سراوان و خاش است که بیش تر خانه ها از خشت خام درست شده اند و بعضی هم از مصالح ساختمانی درست شده اند.
خلاقیت خانم دل پیشه واقعاً قابل تحسین است. این فعالیت به بچه ها کمک می کند که فشار روانی ناشی از وقوع زلزله را تخلیه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

روستای آبادان، سیستان و بلوچستان

کمک به طرح های کانون