گزارش سومین کنفرانس جهانی کار کودک در برازیلیا- برزیل

موضوع: محو بدترین اشکال کار کودک و محو کار کودک تا سال 2020

تاریخ برگزاری: 10-8 اکتبر 2013

شرکت کنندگان از کشور ایران هیئت نمایندگی دولتی به ریاست جناب آقای دکتر علی ربیعی وزیر محترم کار، تعاون و رفاه اجتماعی و دو نفر نمایندگان سازمان های بخش خصوصی و مردم نهاد.

کنفرانس از ساعت 9 صبح روز هشتم اکتبر در سالن بزرگ یکی از هتل های محل اقامت شرکت کنندگان با حضور 147 نفر نمایندگان و 36 وزیر از کشورهای عضو شروع به کار کرد. آقای گای رایدر رئیس سازمان جهانی کار، ضمن خوش آمدگوئی به شرکت کنندگان، کشور برزیل را به عنوان کشور نمونه موفقی در جامعه جهانی معرفی کرد که توانسته است برای محو کارکودک گام های بسیار بلندی بردارد. او اظهار امیدواری کرد که این کنفرانس بتواند در بحث خود برای محو کار کودک به ویژه “بدترین اشکال آن” به نتایج جدی دست پیدا کند. آقای رایدر اظهار داشت هم اکنون 168 میلیون کودک کار در جهان وجود دارد که نیمی از آنان در بدترین اشکال کار مشغول هستند بنابراین 168 میلیون دلیل برای حضور همه ما در اینجا وجود دارد.

پس از آن رئیس جمهور کشور برزیل خانم  Dilma Rousef سخنان خود را آغاز کرد. طبق گفته خانم روسف 11% از کودکان در جهان قربانیان کار هستند و برای همة ما محو کار کودک یک فوریت اخلاقی است زیرا این کودکان “بی دفاع ترین اعضاءِ جامعه” هستند. ولی همچنین اظهار داشت کشور برزیل با برنامه ریزی و اجرای سیاست های دولت موفق شده است از سال 2000 تا 2012 شصت و هفت درصد (67%) از کودکان کار بین سنین 12-5 سال در این کشور به آموزش به خصوص آموزش ابتدائی دسترسی پیدا کنند. وی در دنباله سخنان خود خواستار مبارزه با قاچاق کودکان و نوجوانان و سوءِ استفاده جنسی و پورنوگرافی شد و بر لزوم تشدید کنترل بر افرادی که حقوق کودکان و نوجوانان را نقض می کنند تأکید کرد.

در طی سه روز نمایندگان کشورهای مختلف از تجربه ها، اقدامات و انجام تعهدات مصوبات کنفرانس های قبلی برنامه های آینده کشورشان برای محو بدترین اشکال کار کودک و محو کار کودک سخن گفتند و به راه کارهائی برای رسیدن به این هدف اشاره کردند. از جمله نماینده هلند اظهار داشت قوانین دولت برای شرکت های وارداتی در هلند بسیار سخت گیرانه است. این شرکت ها با ارتباط گیری و کسب اطلاعات از سازمان های غیردولتی در کشورهائی که کودکان در چرخة تولید در هر سطحی که باشد مشغول کار هستند از خرید  و ورود تولیدات آن ها به کشورمان جلوگیری و خودداری می کنند.

 ال سالوادور کشوری بدون کودکان کار معرفی شد.

طی اظهارات سایر سخنرانان بعضی راه های مؤثر در محو کار کودک پیشنهاد شد از جمله:

–         ایجاد کار برای والدین و دادن کمک های مالی به خانواده ها

–         آموزش های شغلی برای نوجوانان 18-15 سال قبل از اشتغال توسط کارفرما

–         نظارت و کنترل دولت ها بر شرایط کار نوجوانان

–         ایجاد منطقه آزاد از کار کودکان، ایجاد مدارس و اعزام کودکان به مدرسه در این مناطق ( نمونه کامپالا)

–         آگاه سازی خانواده و جامعه از زیان های ناشی از کار کودکان به خصوص کارهای سخت و پر خطر برای آینده این کودکان و جامعه

–         ایجاد امکانات آموزشی و رفاهی در محیط های کاری برای نوجوانان 18- 15 سال

در پایان هر روز در اتاق های گفت و گو مسائل مختلف کار کودکان، پی آمدهای منفی و خسارت های ناشی از آن برای این کودکان و جامعه های درگیر با کارشناسان به بحث گذاشته می شد و به پرسش های حاضران پاسخ می دادند.

این کارگاه ها شامل :

کار کودکان در کشاورزی، در مناطق شهری، در مشاغل و خدمات خانگی و موضوع جنسیت، در چرخة تولید، در مهاجرت، نقض حقوق کودک، مدل های آموزشی و مدارس، تهیه آمار، نقش قوه قضائیه در محو کار کودک بود. با در نظر گرفتن فرصت های باقیمانده اینجانب در دو گفت و گو راجع به مشاغل و خدمات خانگی و موضوع جنسیت و “کار کودکان در شهر” شرکت کردم. در ضمن در یک مصاحبة نیم ساعته با مدیر شبکه سازمان های غیر دولتی کشور برزیل راجع به فعالیت و مشارکت NGO های ایران در آموزش مهارت ها، سوادآموزی و آگاهی رسانی به کودکان کار و خطرات از آسیب ها مربوط به کارهائی که این کودکان مشغول هستند.

                                                                                                                                                                                                                                                            منیر همایونی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

همکاری سازمان های مردم نهاد با وزارت آموزش و پرورش

در پی دعوت معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از چند سازمان غیردولتی فرهنگی که سابقة همکاری با ادارات آموزش و پرورش را داشته اند، در تاریخ 92/10/3 جلسه ای در دفتر این معاونت برگزار شد. طبق اظهارات معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش، این معاونت در نظر دارد […]

کمک به طرح های کانون